BCA schakelt directe handel uit

Redactie Redactie
• Laatste update:

De veilingmeester beoordeelt op basis van actuele handels- en verkoopprijzen en de eigen ervaringen van het veilinghuis de auto en geeft binnen tien minuten een verwachte opbrengst. BCA biedt het systeem aan als alternatief voor de pool van handelaren waarmee veel partijen nu zaken doen; in de nieuwe situatie bieden die handelaren dus via de veiling op de auto`s. Het veilinghuis speelt hiermee in op de trend dat steeds meer dealerholdings centraal hun occasionmanagement regelen.

Bevriende handelaren
BCA is al in gesprek met enkele dealerholdings, die het systeem gaan gebruiken in plaats van de eigen pool van handelaren. “We zien dat steeds meer grote dealerholdings op holdingniveau het occasionbeleid bepalen, om te voorkomen dat verkopers de auto’s doorstoten naar bevriende handelaren; dit levert immers niet altijd de beste prijs op. We willen een exclusieve samenwerking met dealerbedrijven, dus niet fungeren als extra schakel naast de handel”, zegt BCA-directeur Iede Aukema. “Dat zou niet werken, want bij ons zijn het immers ook de handelaren die op de auto bieden.”

`We kopen niet zelf in`
BCA geeft geen ‘prijsgarantie’. “We kopen de auto bewust niet zelf in. Want dan hebben we belang bij een bepaalde opbrengst op de veiling en dat kan natuurlijk niet: we moeten als veilinghuis objectief en onafhankelijk auto’s aanbieden.”

Volgens Aukema blijkt uit de ervaringen in andere landen met het systeem, dat de opbrengst hoger ligt dan wanneer het autobedrijf zelf met zijn vaste handelaren werkt, of met een systeem met een inkoopgarantie. “In die gevallen wordt er immers voorzichtig gecalculeerd. Dat hoeven wij niet te doen: wij kunnen de actuele verkoopprijs bieden. Het verschil ligt structureel – gemeten over duizenden auto’s – zo’n 300 tot 400 euro hoger, en dan hebben we het over het netto transactieresultaat, waar de veilingkosten al vanaf zijn. Bij een veiling zijn er immers meer bieders en is de vraag dus hoger.”

Op de foto: de veilingmeesters van BCA.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

BCA schakelt directe handel uit | Automotive Online

BCA schakelt directe handel uit

Redactie Redactie
• Laatste update:

De veilingmeester beoordeelt op basis van actuele handels- en verkoopprijzen en de eigen ervaringen van het veilinghuis de auto en geeft binnen tien minuten een verwachte opbrengst. BCA biedt het systeem aan als alternatief voor de pool van handelaren waarmee veel partijen nu zaken doen; in de nieuwe situatie bieden die handelaren dus via de veiling op de auto`s. Het veilinghuis speelt hiermee in op de trend dat steeds meer dealerholdings centraal hun occasionmanagement regelen.

Bevriende handelaren
BCA is al in gesprek met enkele dealerholdings, die het systeem gaan gebruiken in plaats van de eigen pool van handelaren. “We zien dat steeds meer grote dealerholdings op holdingniveau het occasionbeleid bepalen, om te voorkomen dat verkopers de auto’s doorstoten naar bevriende handelaren; dit levert immers niet altijd de beste prijs op. We willen een exclusieve samenwerking met dealerbedrijven, dus niet fungeren als extra schakel naast de handel”, zegt BCA-directeur Iede Aukema. “Dat zou niet werken, want bij ons zijn het immers ook de handelaren die op de auto bieden.”

`We kopen niet zelf in`
BCA geeft geen ‘prijsgarantie’. “We kopen de auto bewust niet zelf in. Want dan hebben we belang bij een bepaalde opbrengst op de veiling en dat kan natuurlijk niet: we moeten als veilinghuis objectief en onafhankelijk auto’s aanbieden.”

Volgens Aukema blijkt uit de ervaringen in andere landen met het systeem, dat de opbrengst hoger ligt dan wanneer het autobedrijf zelf met zijn vaste handelaren werkt, of met een systeem met een inkoopgarantie. “In die gevallen wordt er immers voorzichtig gecalculeerd. Dat hoeven wij niet te doen: wij kunnen de actuele verkoopprijs bieden. Het verschil ligt structureel – gemeten over duizenden auto’s – zo’n 300 tot 400 euro hoger, en dan hebben we het over het netto transactieresultaat, waar de veilingkosten al vanaf zijn. Bij een veiling zijn er immers meer bieders en is de vraag dus hoger.”

Op de foto: de veilingmeesters van BCA.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.