Saarloos lanceert franchise-autowasformule

Redactie Redactie
• Laatste update:

Bij de aanschaf van een wasinstallatie bij Saarloos krijgt de ondernemer er gratis een ondersteunend marketingpakket bij. Dat behelst onder meer de volledige inrichting van het autowasbedrijf in de iClean huisstijl, inclusief website en bedrijfskleding. Ook worden er promotiematerialen zoals klantenkaarten en cadeaubonnen aangeleverd.

VW-dealer
De eerste locatie wordt binnenkort geopend bij VW-dealer Oostendorp in Ommen. “Carwash is nog altijd een groeimarkt”, zegt directeur Jeroen Visser van Saarloos. “Minder mensen wassen zelf, ook omdat het in steeds meer nieuwbouwwijken om milieuredenen niet is toegestaan.”

Saarloos produceert zelf wasinstallaties en is daarnaast importeur van de Amerikaanse fabrikant Hanna. Voorheen werden alle producten verkocht onder het Saarloos label, maar twee jaar geleden werden de wasactiviteiten ondergebracht onder een eigen tak: iClean.

Marketingondersteuning
Voor het hele productgamma wordt nu ook de marketingondersteuning aangeboden. “Je moet het zien als een soft franchise concept. Een complete wasinstallatie betekent een investering van vijf tot acht ton. We bieden ondernemers daarbij gratis ons pakket aan, maar we verplichten ze verder tot niets.”

Wel is er een aantal kwaliteitsvoorwaarden waaraan de franchisenemers dienen te voldoen. Een keer per jaar toetst Saarloos door middel van mystery bezoeken of hieraan wordt voldaan. De formule richt zich volgens Visser vooral op ondernemers die nieuw instappen in het carwash segment. “Zij kunnen volstaan met de aanschaf en wij richten verder het hele proces voor ze in. “

Oliehandel
De primaire doelgroep zijn autobedrijven en tankstations, maar volgens Visser is er ook interesse van bedrijven uit andere sectoren, zoals de vastgoedontwikkeling en de oliehandel. Naast VW-dealer Oostendorp hebben inmiddels zes andere bedrijven getekend voor het iClean franchiseconcept. “Voor dit soort grote projecten zijn wij een nieuwe partij”, zegt Visser. “Dat we in zo’n korte tijd al orders kunnen schrijven, betekent dat klanten vertrouwen hebben. Dus dat is veelbelovend.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Saarloos lanceert franchise-autowasformule | Automotive Online

Saarloos lanceert franchise-autowasformule

Redactie Redactie
• Laatste update:

Bij de aanschaf van een wasinstallatie bij Saarloos krijgt de ondernemer er gratis een ondersteunend marketingpakket bij. Dat behelst onder meer de volledige inrichting van het autowasbedrijf in de iClean huisstijl, inclusief website en bedrijfskleding. Ook worden er promotiematerialen zoals klantenkaarten en cadeaubonnen aangeleverd.

VW-dealer
De eerste locatie wordt binnenkort geopend bij VW-dealer Oostendorp in Ommen. “Carwash is nog altijd een groeimarkt”, zegt directeur Jeroen Visser van Saarloos. “Minder mensen wassen zelf, ook omdat het in steeds meer nieuwbouwwijken om milieuredenen niet is toegestaan.”

Saarloos produceert zelf wasinstallaties en is daarnaast importeur van de Amerikaanse fabrikant Hanna. Voorheen werden alle producten verkocht onder het Saarloos label, maar twee jaar geleden werden de wasactiviteiten ondergebracht onder een eigen tak: iClean.

Marketingondersteuning
Voor het hele productgamma wordt nu ook de marketingondersteuning aangeboden. “Je moet het zien als een soft franchise concept. Een complete wasinstallatie betekent een investering van vijf tot acht ton. We bieden ondernemers daarbij gratis ons pakket aan, maar we verplichten ze verder tot niets.”

Wel is er een aantal kwaliteitsvoorwaarden waaraan de franchisenemers dienen te voldoen. Een keer per jaar toetst Saarloos door middel van mystery bezoeken of hieraan wordt voldaan. De formule richt zich volgens Visser vooral op ondernemers die nieuw instappen in het carwash segment. “Zij kunnen volstaan met de aanschaf en wij richten verder het hele proces voor ze in. “

Oliehandel
De primaire doelgroep zijn autobedrijven en tankstations, maar volgens Visser is er ook interesse van bedrijven uit andere sectoren, zoals de vastgoedontwikkeling en de oliehandel. Naast VW-dealer Oostendorp hebben inmiddels zes andere bedrijven getekend voor het iClean franchiseconcept. “Voor dit soort grote projecten zijn wij een nieuwe partij”, zegt Visser. “Dat we in zo’n korte tijd al orders kunnen schrijven, betekent dat klanten vertrouwen hebben. Dus dat is veelbelovend.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.