‘Autofabrikanten negeren eisen technische info’

Redactie Redactie
• Laatste update:

`BMW maakt er een potje van`
“Veel informatie is onvindbaar en het uploaden van software-updates vanaf de fabrikantenwebsites naar een auto in de werkplaats van een onafhankelijk autobedrijf, blijkt praktisch onuitvoerbaar”, aldus Bertho Eckhardt, voorzitter van Bovag Onafhankelijke Autobedrijven.

Een kleine groep fabrikanten maakt er helemaal een potje van, aldus Eckhardt. “Met name BMW/Mini, Nissan en Volvo. Die moeten rap aan de slag, anders verdienen ze wat ons betreft een stevige sanctie.”

RDW-loket
Volgens BOA moet de RDW ook positie innemen in de problematiek. “De RDW zou een loket moeten openen waar we problemen kunnen melden. En ingrijpen als misstanden worden vastgesteld. Wanneer de RDW zélf de Europese typegoedkeuring voor een bepaald Euro 5 model heeft afgegeven, kan zij ook zelf sancties uitdelen wanneer de technische informatie voor dat model niet of niet voldoende beschikbaar is.”

De organisatie die de Europese typegoedkeuring doet, kan goedkeuring weigeren als de technische informatie onvoldoende bveschikbaar is. “Dat is natuurlijk een paardenmiddel. We zouden graag zien dat instanties als de RDW ook de mogelijkheid krijgen boetes uit te delen bij overtredingen”, zegt woordvoerder Paul de Waal van Bovag.

Volgens woordvoerder Hans van Geenhuizen is de RDW met het Ministerie van Infrastructuur en Milieu in gesprek over een boeteprocedure. “Het probleem is bij ons bekend en we zijn ermee bezig. We kunnen niet zomaar boetes gaan uitdelen, het Ministerie moet daar toestemming voor geven.”

Van BER naar Euro-5
Sinds dit jaar valt de eis aan autofabrikanten om technische informatie toegankelijk te maken voor universele autobedrijven, onder de Euro-5 norm. Onder de eisen vallen onder meer het openstellen van de fabriekswebsites en de mogelijkheid om software-updates te uploaden in een auto. Bovag Onafhankelijke Autobedrijven kondigde in haar jaarcongres in oktober vorig jaar aan te onderzoeken of fabrikanten zich wel aan deze eisen houden.

Op de foto: Bertho Eckhardt (links) biedt het rapport aan aan Johan Hakkenberg, directeur van de RDW.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

‘Autofabrikanten negeren eisen technische info’ | Automotive Online

‘Autofabrikanten negeren eisen technische info’

Redactie Redactie
• Laatste update:

`BMW maakt er een potje van`
“Veel informatie is onvindbaar en het uploaden van software-updates vanaf de fabrikantenwebsites naar een auto in de werkplaats van een onafhankelijk autobedrijf, blijkt praktisch onuitvoerbaar”, aldus Bertho Eckhardt, voorzitter van Bovag Onafhankelijke Autobedrijven.

Een kleine groep fabrikanten maakt er helemaal een potje van, aldus Eckhardt. “Met name BMW/Mini, Nissan en Volvo. Die moeten rap aan de slag, anders verdienen ze wat ons betreft een stevige sanctie.”

RDW-loket
Volgens BOA moet de RDW ook positie innemen in de problematiek. “De RDW zou een loket moeten openen waar we problemen kunnen melden. En ingrijpen als misstanden worden vastgesteld. Wanneer de RDW zélf de Europese typegoedkeuring voor een bepaald Euro 5 model heeft afgegeven, kan zij ook zelf sancties uitdelen wanneer de technische informatie voor dat model niet of niet voldoende beschikbaar is.”

De organisatie die de Europese typegoedkeuring doet, kan goedkeuring weigeren als de technische informatie onvoldoende bveschikbaar is. “Dat is natuurlijk een paardenmiddel. We zouden graag zien dat instanties als de RDW ook de mogelijkheid krijgen boetes uit te delen bij overtredingen”, zegt woordvoerder Paul de Waal van Bovag.

Volgens woordvoerder Hans van Geenhuizen is de RDW met het Ministerie van Infrastructuur en Milieu in gesprek over een boeteprocedure. “Het probleem is bij ons bekend en we zijn ermee bezig. We kunnen niet zomaar boetes gaan uitdelen, het Ministerie moet daar toestemming voor geven.”

Van BER naar Euro-5
Sinds dit jaar valt de eis aan autofabrikanten om technische informatie toegankelijk te maken voor universele autobedrijven, onder de Euro-5 norm. Onder de eisen vallen onder meer het openstellen van de fabriekswebsites en de mogelijkheid om software-updates te uploaden in een auto. Bovag Onafhankelijke Autobedrijven kondigde in haar jaarcongres in oktober vorig jaar aan te onderzoeken of fabrikanten zich wel aan deze eisen houden.

Op de foto: Bertho Eckhardt (links) biedt het rapport aan aan Johan Hakkenberg, directeur van de RDW.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.