Merkveiling Fleetselect: meer bezoekers, hogere verkoop

Redactie Redactie
• Laatste update:

Bezoekers
Van de 60 ingezette auto’s zijn er 49 verkocht; een score van 81,6 procent. Normaal gesproken is dat volgens Selles zo’n 75 procent. De veilingsite trok ook meer bezoekers: ruim 200 in plaats van 100 tot 150. De opbrengst per auto lag gemiddeld 4 á 5 procent hoger. Selles wil niet zeggen wat de meeropbrengst is; uitgaande van een – voor dit soort veilingen gebruikelijk – gemiddelde opbrengst van €10 duizend per kavel moet die meeropbrengst rond de 20 duizend euro liggen.

Aandacht
Fleetselect is overigens niet de enige die met merkgerelateerde veilingen komt. Zo veilde BCA al eens de ex-leaseauto`s voor Volvo en BMW, en hield Autoveiling.nl een speciale veiling voor Franse ex-leaseauto`s en Chevrolets.
Volgens Selles hebben bovengenoemde veilingen echter een andere insteek dan de merkenveiling van Fleetselect. “De bestaande concepten zijn vaak geïnitieerd door de importeur en hebben als doel de auto’s in het eigen merkkanaal te houden. Met de veiling die we nu hebben geïntroduceerd, verzamelen we de auto´s bij diverse inbrengers, en bieden deze aan alle zakelijke kopers aan.”

Gemengd
Volgens Selles zijn merkenveilingen succesvol doordat er meer geïnteresseerden zijn die  tegen elkaar opbieden, en ook doordat een merkgebonden veiling de aandacht van de virtuele veilingbezoekers beter vasthoudt. “Bij een gemengd aanbod komen niet alle kavels van hetzelfde merk direct achter elkaar aan bod”, zegt Selles. “Als mensen telkens moeten wachten tot ‘hun’ merk weer eens langskomt, verslapt de aandacht, of mensen haken af.”

Fleetselect is van plan elke maand een merkgerelateerde veiling te houden. Welke merken op de planning staan, wordt nu nog niet bekend gemaakt.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Merkveiling Fleetselect: meer bezoekers, hogere verkoop | Automotive Online

Merkveiling Fleetselect: meer bezoekers, hogere verkoop

Redactie Redactie
• Laatste update:

Bezoekers
Van de 60 ingezette auto’s zijn er 49 verkocht; een score van 81,6 procent. Normaal gesproken is dat volgens Selles zo’n 75 procent. De veilingsite trok ook meer bezoekers: ruim 200 in plaats van 100 tot 150. De opbrengst per auto lag gemiddeld 4 á 5 procent hoger. Selles wil niet zeggen wat de meeropbrengst is; uitgaande van een – voor dit soort veilingen gebruikelijk – gemiddelde opbrengst van €10 duizend per kavel moet die meeropbrengst rond de 20 duizend euro liggen.

Aandacht
Fleetselect is overigens niet de enige die met merkgerelateerde veilingen komt. Zo veilde BCA al eens de ex-leaseauto`s voor Volvo en BMW, en hield Autoveiling.nl een speciale veiling voor Franse ex-leaseauto`s en Chevrolets.
Volgens Selles hebben bovengenoemde veilingen echter een andere insteek dan de merkenveiling van Fleetselect. “De bestaande concepten zijn vaak geïnitieerd door de importeur en hebben als doel de auto’s in het eigen merkkanaal te houden. Met de veiling die we nu hebben geïntroduceerd, verzamelen we de auto´s bij diverse inbrengers, en bieden deze aan alle zakelijke kopers aan.”

Gemengd
Volgens Selles zijn merkenveilingen succesvol doordat er meer geïnteresseerden zijn die  tegen elkaar opbieden, en ook doordat een merkgebonden veiling de aandacht van de virtuele veilingbezoekers beter vasthoudt. “Bij een gemengd aanbod komen niet alle kavels van hetzelfde merk direct achter elkaar aan bod”, zegt Selles. “Als mensen telkens moeten wachten tot ‘hun’ merk weer eens langskomt, verslapt de aandacht, of mensen haken af.”

Fleetselect is van plan elke maand een merkgerelateerde veiling te houden. Welke merken op de planning staan, wordt nu nog niet bekend gemaakt.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.