Column Adriani – Kurk

Hans Adriani Hans Adriani
• Laatste update:

Zelfs al ging het over een Astra die erg op al die andere leek: deze had net iets minder gereden, was een maand ouder, had iets betere banden en had linksvoor een deukje. En dat hadden al die 48 duizend andere Astra’s in Nederland allemaal niet! Dus als ik voor mijn Astra 1.500 Euro meer vroeg dan een ander, dan moest ik dat mooi zelf weten en kon ik daardoor of betere service geven, of een hogere prijs bieden bij inruil, of, nog beter, er mijn vlieglessen van betalen. De markt was ondoorzichtig, dus er was geld te verdienen.

Doorstoten
Zonder twijfel heeft internet de handel akelig doorzichtig gemaakt en dus is geld verdienen wellicht verleden tijd. Voor een dealer die allang bang was voor gebruikte handel, is er niet zo veel veranderd. Die zag het alleen als een probleem. “Stootte” alles al door naar de handel en was er allang aan gewend om niets te verdienen… Door dit “doorstoten” te noemen, leek het nog of je er verstand van had.

Zieke geest
Het is interessant om te zien hoe sommige dealers en handelaren op dit moment toch proberen zich te onderscheiden door ook op internet te scoren. En daarbij is de prijs natuurlijk het belangrijkste wapen. Ben je de goedkoopste, dan sta je bovenaan! Ik kwam een briljant idee van een handelaar tegen: koop auto’s in met een hele hoge km stand. Draai de teller terug en houd ze toch lekker goedkoop. Sta je bovenaan op internet. En dek je geweten af met een bord op de auto: Kilometerstand onlogisch! Als je geest ziek genoeg is kun je dit nog eerlijk noemen ook.

Hoofd in de schoot
Op dit moment lijkt het er op dat dealers het hoofd in de schoot gaan leggen. Dat ze zich er bij neerleggen dat hun klanten de inruiler op het internet zelf verkopen en dan met korting in hun zak een nieuwe auto komen halen.
Het begint er ook op te lijken dat deze dealers dit een normale ontwikkeling vinden, dat het nou eenmaal een teken van de moderne tijd is.

Molensteen
Los van het feit dat ik het er totaal niet mee eens ben dat we die kant op gaan, wil ik wel melden dat ALS die dealers gelijk hebben en we werkelijk de kant op gaan dat een klant zijn auto net zo makkelijk bij de ANWB kan inleveren als bij de dealer, dat het dan over en uit is met de dealer. Dat Albert Heijn dan klaarstaat om de Verkoop Nieuw over te nemen. En dat de kurk waar het dealerbedrijf op dreef, de occasionhandel, verandert in een molensteen waar mijn oom vroeger ongewenste katten mee verzoop.

Hans Adriani, dealer b.d.
Hans@dsolution.eu

Geplaatst in rubriek:
Hans Adriani
Hans Adriani

Adriani is Toyota-dealer buiten bedrijf en zit tegenwoordig in de IT. Deze langstzittende columnist van Automotive geeft elk nummer van Automotive Management zijn bijzondere kijk op de branche.

Column Adriani – Kurk | Automotive Online

Column Adriani – Kurk

Hans Adriani Hans Adriani
• Laatste update:

Zelfs al ging het over een Astra die erg op al die andere leek: deze had net iets minder gereden, was een maand ouder, had iets betere banden en had linksvoor een deukje. En dat hadden al die 48 duizend andere Astra’s in Nederland allemaal niet! Dus als ik voor mijn Astra 1.500 Euro meer vroeg dan een ander, dan moest ik dat mooi zelf weten en kon ik daardoor of betere service geven, of een hogere prijs bieden bij inruil, of, nog beter, er mijn vlieglessen van betalen. De markt was ondoorzichtig, dus er was geld te verdienen.

Doorstoten
Zonder twijfel heeft internet de handel akelig doorzichtig gemaakt en dus is geld verdienen wellicht verleden tijd. Voor een dealer die allang bang was voor gebruikte handel, is er niet zo veel veranderd. Die zag het alleen als een probleem. “Stootte” alles al door naar de handel en was er allang aan gewend om niets te verdienen… Door dit “doorstoten” te noemen, leek het nog of je er verstand van had.

Zieke geest
Het is interessant om te zien hoe sommige dealers en handelaren op dit moment toch proberen zich te onderscheiden door ook op internet te scoren. En daarbij is de prijs natuurlijk het belangrijkste wapen. Ben je de goedkoopste, dan sta je bovenaan! Ik kwam een briljant idee van een handelaar tegen: koop auto’s in met een hele hoge km stand. Draai de teller terug en houd ze toch lekker goedkoop. Sta je bovenaan op internet. En dek je geweten af met een bord op de auto: Kilometerstand onlogisch! Als je geest ziek genoeg is kun je dit nog eerlijk noemen ook.

Hoofd in de schoot
Op dit moment lijkt het er op dat dealers het hoofd in de schoot gaan leggen. Dat ze zich er bij neerleggen dat hun klanten de inruiler op het internet zelf verkopen en dan met korting in hun zak een nieuwe auto komen halen.
Het begint er ook op te lijken dat deze dealers dit een normale ontwikkeling vinden, dat het nou eenmaal een teken van de moderne tijd is.

Molensteen
Los van het feit dat ik het er totaal niet mee eens ben dat we die kant op gaan, wil ik wel melden dat ALS die dealers gelijk hebben en we werkelijk de kant op gaan dat een klant zijn auto net zo makkelijk bij de ANWB kan inleveren als bij de dealer, dat het dan over en uit is met de dealer. Dat Albert Heijn dan klaarstaat om de Verkoop Nieuw over te nemen. En dat de kurk waar het dealerbedrijf op dreef, de occasionhandel, verandert in een molensteen waar mijn oom vroeger ongewenste katten mee verzoop.

Hans Adriani, dealer b.d.
Hans@dsolution.eu

Geplaatst in rubriek:
Hans Adriani
Hans Adriani

Adriani is Toyota-dealer buiten bedrijf en zit tegenwoordig in de IT. Deze langstzittende columnist van Automotive geeft elk nummer van Automotive Management zijn bijzondere kijk op de branche.