‘RAI Vereniging wil af van belastingvrijstelling’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Een groot aantal importeurs, waaronder Mercedes-Benz Nederland en Pon, steunen de huidige bpm- en mrb-vrijstelling voor zuinige auto’s niet. Samen met andere voorstanders van afschaffing hebben zij niets tegen belastingkorting, maar de volledige vrijstelling van mrb en bpm, gaat hen veel te ver, aldus Autoweek. Deze importeurs staan recht tegenover een kleiner aantal importeurs, waaronder Fiat Group Automobiles Nederland, dat er veel voordeel van heeft. 

Ook is er onenigheid over de vraag of bij auto’s die (gedeeltelijk) afhankelijk zijn van stroom de CO2 die bij de opwekking van die elektriciteit wordt uitgestoten moet worden meegerekend. Naast elektrische auto’s zal de komende jaren vooral het aantal plug-in hybrides flink toenemen, waardoor deze vraag erg belangrijk wordt.

Heel vervelend
Bij de RAI Vereniging is men niet gelukkig met de Autoweek-publicatie. “Wij vinden het heel vervelend dat de conceptvisie is uitgelekt”, zegt woordvoerder Harald Bresser. “We zitten nog midden in het proces van het formuleren van een visie over de toekomst van autobelastingen. Daar gaan we uitkomen.” RAI Vereniging denkt eind april de definitieve visie te kunnen presenteren. 

Schade aan onderhandelingen
De mening van de autosector is juist nu belangrijk, stelt Autoweek, omdat de regering een uitgebreid onderzoek is gestart naar de autobelastingen in de toekomst – en dat gebeurt zeker niet zonder met de sector te overleggen. Die moet dan wel met één mond praten en gezien de verschillende belangen van verschillende automerken is dat geen sinecure, zo staat te lezen in het autoweekblad.

‘RAI Vereniging wil af van belastingvrijstelling’ | Automotive Online

‘RAI Vereniging wil af van belastingvrijstelling’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Een groot aantal importeurs, waaronder Mercedes-Benz Nederland en Pon, steunen de huidige bpm- en mrb-vrijstelling voor zuinige auto’s niet. Samen met andere voorstanders van afschaffing hebben zij niets tegen belastingkorting, maar de volledige vrijstelling van mrb en bpm, gaat hen veel te ver, aldus Autoweek. Deze importeurs staan recht tegenover een kleiner aantal importeurs, waaronder Fiat Group Automobiles Nederland, dat er veel voordeel van heeft. 

Ook is er onenigheid over de vraag of bij auto’s die (gedeeltelijk) afhankelijk zijn van stroom de CO2 die bij de opwekking van die elektriciteit wordt uitgestoten moet worden meegerekend. Naast elektrische auto’s zal de komende jaren vooral het aantal plug-in hybrides flink toenemen, waardoor deze vraag erg belangrijk wordt.

Heel vervelend
Bij de RAI Vereniging is men niet gelukkig met de Autoweek-publicatie. “Wij vinden het heel vervelend dat de conceptvisie is uitgelekt”, zegt woordvoerder Harald Bresser. “We zitten nog midden in het proces van het formuleren van een visie over de toekomst van autobelastingen. Daar gaan we uitkomen.” RAI Vereniging denkt eind april de definitieve visie te kunnen presenteren. 

Schade aan onderhandelingen
De mening van de autosector is juist nu belangrijk, stelt Autoweek, omdat de regering een uitgebreid onderzoek is gestart naar de autobelastingen in de toekomst – en dat gebeurt zeker niet zonder met de sector te overleggen. Die moet dan wel met één mond praten en gezien de verschillende belangen van verschillende automerken is dat geen sinecure, zo staat te lezen in het autoweekblad.