SP wil meldpunt ‘gedupeerde’ ruitherstellers

Redactie Redactie
• Laatste update:

Meldpunt
Gesthuizen wil een meldpunt openen om klachten van ruitherstellers te verzamelen. “We willen dit meldpunt opzetten samen met brancheorganisaties zoals Vasned en MKB-NL.”
Ook heeft ze inmiddels een brief gestuurd aan tien ondernemers in de (ruit)schadebranche, waarin ze hen oproept om een mail te sturen aan de Kamerleden van de commissie van Economische Zaken, met daarin hun visie en ervaring over de markt. “Geef in je brief zo concreet mogelijk aan wat er niet deugt aan het NMa-onderzoek (in dit onderzoek uit 2009 concludeerde de NMa dat er geen sprake is van scheve verhoudingen in de ruitschademarkt – red), en doe een voorstel over wat er moet gebeuren. Bijvoorbeeld nieuw onderzoek”, zo adviseert ze.
Gesthuizen wil niet zeggen welke ondernemers de brief hebben ontvangen.
Op basis van de brieven en klachten wordt wat haar betreft een debat gevoerd. “En daarbij gaat het ook over het functioneren van de NMa. Wij zorgen er voor dat de brieven op de agenda komen.”

Teleurgesteld
Het Tweede Kamerlid stelde tweemaal vragen aan economieminister Maxime Verhagen over de verhoudingen in de ruitschademarkt en het NMa-onderzoek, en kreeg daarop – kortgezegd – als antwoord dat er geen nader onderzoek volgt naar de verhoudingen in de ruitschadebranche, omdat dit onderzoek al door de NMa is uitgevoerd. “Ik ben teleurgesteld in de reactie van de minister. Hij doet de sector, en zeker de kleine schadeherstelbedrijven, tekort. Er is veel kritiek op het NMa-onderzoek. Ik heb niet het gevoel dat de NMa en de minister die kritiek serieus nemen”, zegt Gesthuizen tegen Automotive.
“Door subtiele afspraken tussen verzekeraars en grote schadeherstelbedrijven komen kleine herstellers er nauwelijks tussen. Vervolgens loop je tegen een NMa-muur op als je dat aan de kaak stelt. Ik ga mijn best doen om een bres in die muur te slaan.”

Hoger beroep
Gesthuizen roept ondernemers op om zelf in actie te komen. “De minister gaf in antwoord op mijn vragen aan dat de rechter in een kort geding heeft geoordeeld dat het NMa-onderzoek niet onmiskenbaar ondeugdelijk is uitgevoerd. De rechter heeft dus niet gezegd dat het onderzoek wel deugt. De rechter heeft ook geconstateerd dat bij zo’n kort geding geen tijd is voor een deskundigenonderzoek. Het zou goed zijn als de sector hoger beroep aanspant, want dan kan zo’n onderzoek er wel komen.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

SP wil meldpunt ‘gedupeerde’ ruitherstellers | Automotive Online

SP wil meldpunt ‘gedupeerde’ ruitherstellers

Redactie Redactie
• Laatste update:

Meldpunt
Gesthuizen wil een meldpunt openen om klachten van ruitherstellers te verzamelen. “We willen dit meldpunt opzetten samen met brancheorganisaties zoals Vasned en MKB-NL.”
Ook heeft ze inmiddels een brief gestuurd aan tien ondernemers in de (ruit)schadebranche, waarin ze hen oproept om een mail te sturen aan de Kamerleden van de commissie van Economische Zaken, met daarin hun visie en ervaring over de markt. “Geef in je brief zo concreet mogelijk aan wat er niet deugt aan het NMa-onderzoek (in dit onderzoek uit 2009 concludeerde de NMa dat er geen sprake is van scheve verhoudingen in de ruitschademarkt – red), en doe een voorstel over wat er moet gebeuren. Bijvoorbeeld nieuw onderzoek”, zo adviseert ze.
Gesthuizen wil niet zeggen welke ondernemers de brief hebben ontvangen.
Op basis van de brieven en klachten wordt wat haar betreft een debat gevoerd. “En daarbij gaat het ook over het functioneren van de NMa. Wij zorgen er voor dat de brieven op de agenda komen.”

Teleurgesteld
Het Tweede Kamerlid stelde tweemaal vragen aan economieminister Maxime Verhagen over de verhoudingen in de ruitschademarkt en het NMa-onderzoek, en kreeg daarop – kortgezegd – als antwoord dat er geen nader onderzoek volgt naar de verhoudingen in de ruitschadebranche, omdat dit onderzoek al door de NMa is uitgevoerd. “Ik ben teleurgesteld in de reactie van de minister. Hij doet de sector, en zeker de kleine schadeherstelbedrijven, tekort. Er is veel kritiek op het NMa-onderzoek. Ik heb niet het gevoel dat de NMa en de minister die kritiek serieus nemen”, zegt Gesthuizen tegen Automotive.
“Door subtiele afspraken tussen verzekeraars en grote schadeherstelbedrijven komen kleine herstellers er nauwelijks tussen. Vervolgens loop je tegen een NMa-muur op als je dat aan de kaak stelt. Ik ga mijn best doen om een bres in die muur te slaan.”

Hoger beroep
Gesthuizen roept ondernemers op om zelf in actie te komen. “De minister gaf in antwoord op mijn vragen aan dat de rechter in een kort geding heeft geoordeeld dat het NMa-onderzoek niet onmiskenbaar ondeugdelijk is uitgevoerd. De rechter heeft dus niet gezegd dat het onderzoek wel deugt. De rechter heeft ook geconstateerd dat bij zo’n kort geding geen tijd is voor een deskundigenonderzoek. Het zou goed zijn als de sector hoger beroep aanspant, want dan kan zo’n onderzoek er wel komen.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.