Zetsche: EU dreigt leidersrol EV’s te verliezen

Redactie Redactie
• Laatste update:

De grootste vragen waarmee de industrie momenteel wordt geconfronteerd, zijn hoe te voldoen aan de vraag naar duurzame auto’s, en hoe er voor te zorgen dat Europese fabrikanten een sleutelrol blijft vervullen in deze ‘verduurzaming’.

Ingehaald
Volgens Zetsche loopt de Europese auto-industrie voorop als het gaat om R&D, met een jaarlijkse investering van 30 miljard euro per jaar, onder meer in de ontwikkeling van plug-in hybrides, brandstofcelauto’s en EV’s. Hij riep op tot een Europees beleid dat er voor zorgt dat Europa een leidersrol kan blijven vervullen op het gebied van elektrische mobiliteit.

“We kunnen niet achterover leunen, maar moeten druk blijven zetten op de ontwikkeling en introductie van nieuwe technologieën, zoals onze concurrenten in China, de VS en andere landen ook doen. Zij maken onder meer vooruitgang omdat ze gesteund worden door hun overheden. We kunnen niet blijven staan en wachten tot we worden ingehaald.”

Zetsche deed eenzelfde oproep aan de politiek, ook in zijn rol als ceo van Daimler. De Duitse autofabrikanten klopten gezamenlijk ook al eens bij de Duitse overheid aan voor EV-steun.

Verkoopverwachting
Verder zei Zetsche tijdens de bijeenkomst dat de autoverkopen dit jaar een wisselend beeld zullen laten zien, vooral in Europa. De grootste verkoopgroei zal komen van de zogenoemde BRIC-landen. De bestelautomarkt trekt aan; die groei is echter betrekkelijk omdat de markt vorig jaar een verkoopcrisis beleefde.

Zetsche: EU dreigt leidersrol EV’s te verliezen | Automotive Online

Zetsche: EU dreigt leidersrol EV’s te verliezen

Redactie Redactie
• Laatste update:

De grootste vragen waarmee de industrie momenteel wordt geconfronteerd, zijn hoe te voldoen aan de vraag naar duurzame auto’s, en hoe er voor te zorgen dat Europese fabrikanten een sleutelrol blijft vervullen in deze ‘verduurzaming’.

Ingehaald
Volgens Zetsche loopt de Europese auto-industrie voorop als het gaat om R&D, met een jaarlijkse investering van 30 miljard euro per jaar, onder meer in de ontwikkeling van plug-in hybrides, brandstofcelauto’s en EV’s. Hij riep op tot een Europees beleid dat er voor zorgt dat Europa een leidersrol kan blijven vervullen op het gebied van elektrische mobiliteit.

“We kunnen niet achterover leunen, maar moeten druk blijven zetten op de ontwikkeling en introductie van nieuwe technologieën, zoals onze concurrenten in China, de VS en andere landen ook doen. Zij maken onder meer vooruitgang omdat ze gesteund worden door hun overheden. We kunnen niet blijven staan en wachten tot we worden ingehaald.”

Zetsche deed eenzelfde oproep aan de politiek, ook in zijn rol als ceo van Daimler. De Duitse autofabrikanten klopten gezamenlijk ook al eens bij de Duitse overheid aan voor EV-steun.

Verkoopverwachting
Verder zei Zetsche tijdens de bijeenkomst dat de autoverkopen dit jaar een wisselend beeld zullen laten zien, vooral in Europa. De grootste verkoopgroei zal komen van de zogenoemde BRIC-landen. De bestelautomarkt trekt aan; die groei is echter betrekkelijk omdat de markt vorig jaar een verkoopcrisis beleefde.