Reclamebestedingen +14,7%, Peugeot grootste adverteerder

Redactie Redactie
• Laatste update:

Peugeot was in 2010 de grootste adverteerder, gevolgd door Opel, Toyota en Ford. Renault, in 2009 nog goed voor de 1e plek, staat nu op de 5e plek. De mediabestedingen van Renault namen 17,9% af naar 19,6 miljoen euro.

Merk (pos`09)     bestedingen 2009      bestedingen 2010      +/-
1 Peugeot (3)          20,4                                  25, 9                27,3%
2 Opel (4)               19,7                                  23,3                 18,0%
3 Toyota (2)           21,3                                   22,8                 7,2%
4 Ford (5)               16,9                                   19,9                 17,8%
5 Renault (1)          23,8                                   19,6                 -17,9%
Bestedingen in miljoenen euro. Bron: Adfact


Bestedingen per modelsegment
De mediabestedingen aan campagnes voor kleine stadsauto’s namen in 2010 toe met 58,1%, de bestedingen in het B-Segment stegen met 40% naar 68,4 miljoen euro; goed voor een bestedingsaandeel van 23,6% binnen de totale bestedingen. Het C-segment is met 13,6% afgenomen naar ruim 46,4 miljoen euro. De mediabestedingen in het J- (compact mpv’s) en L1- (compacte suv’s) segment zijn toegenomen met 17,3% en 13,1%. In het D-segment zijn de bestedingen vrijwel gelijk gebleven.

Bestedingen per reclamethema
De bestedingen aan themacampagnes namen met 12,7 miljoen euro toe, een stijging van 50,7%. De helft van alle bruto mediabestedingen ging op aan actiematige modellen. In 2010 werd ruim 19,0 miljoen euro meer besteed aan actiematige campagnes, een stijging van 15,1%.  Het bestedingsaandeel aan introductiecampagnes is van 40,2% terug gelopen naar 36,8%.

Bestedingen per medium
Met 142,3 miljoen euro (+11,3%) ging bijna de helft van alle mediabestedingen op aan televisiereclame. Dagbladen (+29,7%) en radio (+19,9%) lijken het meest te profiteren van de groei van de mediabestedingen. De mediabestedingen aan buitenreclame (-9,3%) en tijdschriften (-11,9%) zijn teruggelopen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Reclamebestedingen +14,7%, Peugeot grootste adverteerder | Automotive Online

Reclamebestedingen +14,7%, Peugeot grootste adverteerder

Redactie Redactie
• Laatste update:

Peugeot was in 2010 de grootste adverteerder, gevolgd door Opel, Toyota en Ford. Renault, in 2009 nog goed voor de 1e plek, staat nu op de 5e plek. De mediabestedingen van Renault namen 17,9% af naar 19,6 miljoen euro.

Merk (pos`09)     bestedingen 2009      bestedingen 2010      +/-
1 Peugeot (3)          20,4                                  25, 9                27,3%
2 Opel (4)               19,7                                  23,3                 18,0%
3 Toyota (2)           21,3                                   22,8                 7,2%
4 Ford (5)               16,9                                   19,9                 17,8%
5 Renault (1)          23,8                                   19,6                 -17,9%
Bestedingen in miljoenen euro. Bron: Adfact


Bestedingen per modelsegment
De mediabestedingen aan campagnes voor kleine stadsauto’s namen in 2010 toe met 58,1%, de bestedingen in het B-Segment stegen met 40% naar 68,4 miljoen euro; goed voor een bestedingsaandeel van 23,6% binnen de totale bestedingen. Het C-segment is met 13,6% afgenomen naar ruim 46,4 miljoen euro. De mediabestedingen in het J- (compact mpv’s) en L1- (compacte suv’s) segment zijn toegenomen met 17,3% en 13,1%. In het D-segment zijn de bestedingen vrijwel gelijk gebleven.

Bestedingen per reclamethema
De bestedingen aan themacampagnes namen met 12,7 miljoen euro toe, een stijging van 50,7%. De helft van alle bruto mediabestedingen ging op aan actiematige modellen. In 2010 werd ruim 19,0 miljoen euro meer besteed aan actiematige campagnes, een stijging van 15,1%.  Het bestedingsaandeel aan introductiecampagnes is van 40,2% terug gelopen naar 36,8%.

Bestedingen per medium
Met 142,3 miljoen euro (+11,3%) ging bijna de helft van alle mediabestedingen op aan televisiereclame. Dagbladen (+29,7%) en radio (+19,9%) lijken het meest te profiteren van de groei van de mediabestedingen. De mediabestedingen aan buitenreclame (-9,3%) en tijdschriften (-11,9%) zijn teruggelopen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.