Kühne verruilt Bosal voor Klarius en Thule

Redactie Redactie
• Laatste update:

Daartoe heeft Kühne met beide leveranciers overeenkomsten gesloten. Kühne kan nog niet precies aangeven wanneer de overstap precies ingaat. Volgens marketing-directeur Fred Kamphuis van Kühne is dat afhankelijk van de ontbinding van het contract met Bosal en de nog uit te leveren voorraden. Kühne van sinds 2005 distributeur van Bosal uitlaten en trekhaken.

Marktaandeel verviervoudigen
Kamphuis: ”Wij konden Bosal alleen leveren via de dagleveringen, of grossiers konden de producten afhalen in één van onze vestigingen. De nachtleveringen wilde Bosal per se zelf blijven doen. Met Klarius en Thule kunnen we wel ’s nachts leveren waardoor wij ons marktaandeel in uitlaten, katalysatoren en trekhaken op termijn kunnen verviervoudigen.”

De keuze voor Klarius lag volgens Kühne voor de hand. “Het is een sterke partner, die snel inspeelt op marktveranderingen en een duidelijke visie op de aftermarket heeft. Het leveringsprogramma is erg breed en er is een constante focus op het ontwikkelen van nieuwe referenties”, aldus Kamphuis. Kühne nam drie jaar geleden Quinton Hazell Belgium over van de Affinia Groep en zette het bedrijf voort als Kühne Belgium. Toen Klarius in februari 2010 de Quinton Hazell Groep overnam, ontstond vanzelf een relatie tussen Kühne en Klarius.

Ook Paul van Diemen, directeur van Klarius Nederland en eerder achtjaar werkzaam bij Kühne, is zeer verheugd over deze deal. “Het feit dat Kühne onze producten mede gaat voeren op de Nederlandse en Belgische markt is voor Klarius een grote aanwinst. Kühne gaat als eerste onafhankelijke distributeur ook de Klarius merknaam met het volledige leveringsprogramma voeren. Voor de Nederlandse grossiers betekent dit een extra mogelijkheid om snel over onze producten te kunnen beschikken.”

`Er verandert niets`
Dat Klarius via het eigen Quinton Hazell distributienetwerk tegelijkertijd ook concurrent is van Kühne, is volgens Kamphuis geen probleem. We hebben wel meer leveranciers die zelf ook rechtstreeks leveren, zoals Valeo. Mits je goede afspraken maakt kan dat prima naast elkaar.”

De producten van de nieuwe leveranciers zijn vanaf 24 januari leverbaar. Volgens Kamphuis verandert er voor klanten op korte termijn niets. “De kwaliteit van Klarius is van hetzelfde niveau als Bosal. De prijzen van uitlaten liggen zo’n 7 procent lager, die van katalysatoren 22 procent lager”, aldus Kamphuis.

Thule trekhaken, voorheen bekend onder de merknaam Brink, is al sinds jaar en dag een sterke positie op Nederlandse en Belgische markt en is naar eigen zeggen wereldmarktleider.

Dick Monté, directeur aftermarket sales en marketing van Bosal, laat in een reactie weten het jammer te vinden dat Kühne in zee gaat met de andere leverancier, maar dat de impact voor Bosal beperkt is. “Het gaat alleen om de dagleveringen aan de grossiersnetwerk van Groupauto. Wij gaan die leveringen nu zelf weer verzorgen.” Volgens Monté heeft een aantal Groupauto-grossiers inmiddels laten weten dat ze de Bosal producten willen blijven voeren.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Kühne verruilt Bosal voor Klarius en Thule | Automotive Online

Kühne verruilt Bosal voor Klarius en Thule

Redactie Redactie
• Laatste update:

Daartoe heeft Kühne met beide leveranciers overeenkomsten gesloten. Kühne kan nog niet precies aangeven wanneer de overstap precies ingaat. Volgens marketing-directeur Fred Kamphuis van Kühne is dat afhankelijk van de ontbinding van het contract met Bosal en de nog uit te leveren voorraden. Kühne van sinds 2005 distributeur van Bosal uitlaten en trekhaken.

Marktaandeel verviervoudigen
Kamphuis: ”Wij konden Bosal alleen leveren via de dagleveringen, of grossiers konden de producten afhalen in één van onze vestigingen. De nachtleveringen wilde Bosal per se zelf blijven doen. Met Klarius en Thule kunnen we wel ’s nachts leveren waardoor wij ons marktaandeel in uitlaten, katalysatoren en trekhaken op termijn kunnen verviervoudigen.”

De keuze voor Klarius lag volgens Kühne voor de hand. “Het is een sterke partner, die snel inspeelt op marktveranderingen en een duidelijke visie op de aftermarket heeft. Het leveringsprogramma is erg breed en er is een constante focus op het ontwikkelen van nieuwe referenties”, aldus Kamphuis. Kühne nam drie jaar geleden Quinton Hazell Belgium over van de Affinia Groep en zette het bedrijf voort als Kühne Belgium. Toen Klarius in februari 2010 de Quinton Hazell Groep overnam, ontstond vanzelf een relatie tussen Kühne en Klarius.

Ook Paul van Diemen, directeur van Klarius Nederland en eerder achtjaar werkzaam bij Kühne, is zeer verheugd over deze deal. “Het feit dat Kühne onze producten mede gaat voeren op de Nederlandse en Belgische markt is voor Klarius een grote aanwinst. Kühne gaat als eerste onafhankelijke distributeur ook de Klarius merknaam met het volledige leveringsprogramma voeren. Voor de Nederlandse grossiers betekent dit een extra mogelijkheid om snel over onze producten te kunnen beschikken.”

`Er verandert niets`
Dat Klarius via het eigen Quinton Hazell distributienetwerk tegelijkertijd ook concurrent is van Kühne, is volgens Kamphuis geen probleem. We hebben wel meer leveranciers die zelf ook rechtstreeks leveren, zoals Valeo. Mits je goede afspraken maakt kan dat prima naast elkaar.”

De producten van de nieuwe leveranciers zijn vanaf 24 januari leverbaar. Volgens Kamphuis verandert er voor klanten op korte termijn niets. “De kwaliteit van Klarius is van hetzelfde niveau als Bosal. De prijzen van uitlaten liggen zo’n 7 procent lager, die van katalysatoren 22 procent lager”, aldus Kamphuis.

Thule trekhaken, voorheen bekend onder de merknaam Brink, is al sinds jaar en dag een sterke positie op Nederlandse en Belgische markt en is naar eigen zeggen wereldmarktleider.

Dick Monté, directeur aftermarket sales en marketing van Bosal, laat in een reactie weten het jammer te vinden dat Kühne in zee gaat met de andere leverancier, maar dat de impact voor Bosal beperkt is. “Het gaat alleen om de dagleveringen aan de grossiersnetwerk van Groupauto. Wij gaan die leveringen nu zelf weer verzorgen.” Volgens Monté heeft een aantal Groupauto-grossiers inmiddels laten weten dat ze de Bosal producten willen blijven voeren.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.