Dealers geschokt door Daihatsu-beslissing

Redactie Redactie
• Laatste update:

Voor voorzitter Frank van der Weide van de Daihatsu-dealervereniging kwam de beslissing van de Japanse autofabrikant als een donderslag bij heldere hemel. “In juni maakte de importeur bekend, dat Daihatsu begin 2011 de plannen voor de komende vijf jaar bekend zou maken”, zegt hij. “Ik ging dan ook opgewekt naar de vergadering en verwachtte iets heel anders te horen.”

Van der Weide erkent dat de verkoop behoorlijk in het slop zat. Vorig jaar werden er maar rond de 2 duizend Daihatsu’s verkocht, tegen 10 duizend in 2009. “De werkplaatsen hebben echter niets te lijden gehad”, reageert Van der Weiden. “Daihatsu-rijders zijn trouw aan hun merk en garage en de meesten zijn ook stipt met het volgen van het onderhoudsschema.”

Volgens Van der Weiden zijn de Daihatsu-klanten zelfs zo aan het merk verknocht, dat de nieuwe Sirion die in april op de markt komt, gretig aftrek zal vinden.” Van der Weide ondervindt zelf in zakelijk opzicht geen last van het vertrek van Daihatsu uit ons land. Hij heeft geen garage of dealerschap.

Aftersales
Voor René Klomp, directeur van het Hoofddorpse dealerbedrijf Hartgerink en Klomp, komt het vertrek van de verkoopdivisie van Daihatsu niet echt als een verrassing. Het Japanse merk was al een tijdje niet meer zo vernieuwend. “Een paar jaar geleden nam Daihatsu nog een unieke plaats in op de automarkt, want het had voornamelijk kleine, zuinige en naar verhouding schone auto’s. Inmiddels is Daihatsu ingehaald door andere merken. Bovendien zijn Japanse auto’s door de hoge koers van de Yen relatief duurder dan Europese merken. Dat helpt de verkopen ook niet.”

De Daihatsu-activiteiten (sales en aftersales) maken bij Hartgerink en Klomp, die ook Mazda- en Chevrolet-dealer is, zo’n 10 procent van de totale omzet uit. Een bedrag noemt Klomp niet. “Ik sluit niet uit dat moederbedrijf Toyota het merk op termijn een Europese comeback laat maken”, zegt Klomp. “Met Daewoo/Chevrolet ging het ook een tijdje wat minder goed, maar het merk bloeit nu weer helemaal op.” Hoe Hartgerink en Klomp het vertrek van DMC gaat invullen, is nog niet bekend. “We beraden ons op stappen, maar het is te vroeg om daar al iets over te zeggen”, aldus Klomp.

Grote showroom
Patrick Hommel, directeur van Daihatsu-dealer Auto Hommel in Etten-Leur, was geschokt door de aankondiging dat de verkoopdivisie van Daihatsu de Europese markt verlaat. Het autobedrijf is al 20 jaar Daihatsu-dealer en voert geen andere merken. “Wij hebben zo’n beetje de grootste Daihatsu-showroom van Nederland”, zegt Hommel. “Ongeveer 800 m2. Vorig jaar hebben we 55 nieuwe en 220 gebruikte Daihatsu’s verkocht. Dat is best veel, maar het zijn niet onze enige inkomsten; we hebben ook nog een occasioncenter waar ook andere merken staan. Vorig jaar bedroeg onze omzet uit de verkopen zo’n €2 miljoen, waarvan €1,3 miljoen uit occasions.”

Wat Hommel gaat doen om het verlies te compenseren, weet hij nu nog niet. Eerst laten bezinken, het was flink schrikken”, zegt hij. “Maar we hebben nog twee jaar om naar een alternatief te zoeken.” Hommel denkt dat met name de werkplaats voorlopig niets zal merken van het afscheid van Daihatsu. Mensen blijven komen voor onderhoud en reparatie. De werkplaats en occasions zorgen volgens Hommel sowieso voor de meeste marge en de rendementsbijdrage. Het rendement was vorig jaar bij Hommel meer dan 4 procent, dat is meer dan tweemaal het landelijk gemiddelde.

Herstructurering
Zo lang er vraag naar is, worden alle autobedrijven nog voor onderhoud en reparaties door het Japanse merk ondersteund. Hommel rekent erop dat zijn klanten blijven komen. “Bij Daihatsu-dealers is alles kleinschalig. Een merk waar mensen nog steeds persoonlijk door de dealer werden benaderd. Vooral het Daihatsu-publiek stelt dat op prijs. Want het zijn doorgaans oudere mensen die hun onderhoud heel serieus nemen.”

Overigens sluit Hommel niet uit dat het moederbedrijf Toyota ook kritisch zal kijken naar de marktresultaten van andere merken binnen haar portfolio. “Dus wie weet, vallen er nog meer merken ten prooi aan de herstructurering van de organisatie”, aldus Hommel.

Dealers geschokt door Daihatsu-beslissing | Automotive Online

Dealers geschokt door Daihatsu-beslissing

Redactie Redactie
• Laatste update:

Voor voorzitter Frank van der Weide van de Daihatsu-dealervereniging kwam de beslissing van de Japanse autofabrikant als een donderslag bij heldere hemel. “In juni maakte de importeur bekend, dat Daihatsu begin 2011 de plannen voor de komende vijf jaar bekend zou maken”, zegt hij. “Ik ging dan ook opgewekt naar de vergadering en verwachtte iets heel anders te horen.”

Van der Weide erkent dat de verkoop behoorlijk in het slop zat. Vorig jaar werden er maar rond de 2 duizend Daihatsu’s verkocht, tegen 10 duizend in 2009. “De werkplaatsen hebben echter niets te lijden gehad”, reageert Van der Weiden. “Daihatsu-rijders zijn trouw aan hun merk en garage en de meesten zijn ook stipt met het volgen van het onderhoudsschema.”

Volgens Van der Weiden zijn de Daihatsu-klanten zelfs zo aan het merk verknocht, dat de nieuwe Sirion die in april op de markt komt, gretig aftrek zal vinden.” Van der Weide ondervindt zelf in zakelijk opzicht geen last van het vertrek van Daihatsu uit ons land. Hij heeft geen garage of dealerschap.

Aftersales
Voor René Klomp, directeur van het Hoofddorpse dealerbedrijf Hartgerink en Klomp, komt het vertrek van de verkoopdivisie van Daihatsu niet echt als een verrassing. Het Japanse merk was al een tijdje niet meer zo vernieuwend. “Een paar jaar geleden nam Daihatsu nog een unieke plaats in op de automarkt, want het had voornamelijk kleine, zuinige en naar verhouding schone auto’s. Inmiddels is Daihatsu ingehaald door andere merken. Bovendien zijn Japanse auto’s door de hoge koers van de Yen relatief duurder dan Europese merken. Dat helpt de verkopen ook niet.”

De Daihatsu-activiteiten (sales en aftersales) maken bij Hartgerink en Klomp, die ook Mazda- en Chevrolet-dealer is, zo’n 10 procent van de totale omzet uit. Een bedrag noemt Klomp niet. “Ik sluit niet uit dat moederbedrijf Toyota het merk op termijn een Europese comeback laat maken”, zegt Klomp. “Met Daewoo/Chevrolet ging het ook een tijdje wat minder goed, maar het merk bloeit nu weer helemaal op.” Hoe Hartgerink en Klomp het vertrek van DMC gaat invullen, is nog niet bekend. “We beraden ons op stappen, maar het is te vroeg om daar al iets over te zeggen”, aldus Klomp.

Grote showroom
Patrick Hommel, directeur van Daihatsu-dealer Auto Hommel in Etten-Leur, was geschokt door de aankondiging dat de verkoopdivisie van Daihatsu de Europese markt verlaat. Het autobedrijf is al 20 jaar Daihatsu-dealer en voert geen andere merken. “Wij hebben zo’n beetje de grootste Daihatsu-showroom van Nederland”, zegt Hommel. “Ongeveer 800 m2. Vorig jaar hebben we 55 nieuwe en 220 gebruikte Daihatsu’s verkocht. Dat is best veel, maar het zijn niet onze enige inkomsten; we hebben ook nog een occasioncenter waar ook andere merken staan. Vorig jaar bedroeg onze omzet uit de verkopen zo’n €2 miljoen, waarvan €1,3 miljoen uit occasions.”

Wat Hommel gaat doen om het verlies te compenseren, weet hij nu nog niet. Eerst laten bezinken, het was flink schrikken”, zegt hij. “Maar we hebben nog twee jaar om naar een alternatief te zoeken.” Hommel denkt dat met name de werkplaats voorlopig niets zal merken van het afscheid van Daihatsu. Mensen blijven komen voor onderhoud en reparatie. De werkplaats en occasions zorgen volgens Hommel sowieso voor de meeste marge en de rendementsbijdrage. Het rendement was vorig jaar bij Hommel meer dan 4 procent, dat is meer dan tweemaal het landelijk gemiddelde.

Herstructurering
Zo lang er vraag naar is, worden alle autobedrijven nog voor onderhoud en reparaties door het Japanse merk ondersteund. Hommel rekent erop dat zijn klanten blijven komen. “Bij Daihatsu-dealers is alles kleinschalig. Een merk waar mensen nog steeds persoonlijk door de dealer werden benaderd. Vooral het Daihatsu-publiek stelt dat op prijs. Want het zijn doorgaans oudere mensen die hun onderhoud heel serieus nemen.”

Overigens sluit Hommel niet uit dat het moederbedrijf Toyota ook kritisch zal kijken naar de marktresultaten van andere merken binnen haar portfolio. “Dus wie weet, vallen er nog meer merken ten prooi aan de herstructurering van de organisatie”, aldus Hommel.