Occasionverkoop gestegen, steeds meer hybrides

Redactie Redactie
• Laatste update:

De c2c-markt groeide in november met 8,1% naar 61.090 auto’s. Ook hier geldt dat de verkoop over het gehele jaar weinig afwijkt van die van 2009 (+1,1%).
Er werden ook meer auto`s verhandeld: de b2b-markt steeg in november ten opzichte van 2009 met 10,1% tot 73.364 voertuigen.

Uit de lease
Volgens VWE zijn hybrides in opkomst in de occasionverkoop. Deze opmars is te verklaren uit het feit dat deze auto’s sinds de invoering van de 14 procent bijtellingscategorie in januari 2008 populair werden in de zakelijke markt. Langzaam maar zeker komen ze nu in grotere aantallen op de markt van gebruikte auto’s.

Het marktaandeel van de hybrides in de occasionmarkt is met 0,44% van de b2c totaalverkopen nog relatief klein, maar stijgt volgens VWE snel (het verkochte aantal hybride-occasions steeg tussen 2008 en 2010 met 250%).

Hybrides staan relatief kort
Daarnaast hebben hybrides volgens VWE vergeleken met benzine, diesel en LPG occasions een korte statijd. Hybrides stonden in november 2010 gemiddeld 60 dagen in de bedrijfsvoorraad. Benzine-auto’s bleven in dezelfde maand gemiddeld 77 dagen staan, diesels 80 en LPG auto’s 85.

Voor hybride en benzine-auto’s is de gemiddelde statijd vergeleken met november 2008 afgenomen, bij diesel- en LPG auto’s is die toegenomen. In hoeverre dit te danken is aan een ruime verse instroom uit de lease, wordt uit de VWE cijfers niet duidelijk. Ook is niet bekend tegen welke prijzen (restwaarden) de hybrides van de hand gaan.

Liever via het autobedrijf
Opvallend, en ongetwijfeld samenhangend met hun lage gemiddelde leeftijd, is dat hybrides nog relatief weinig verkocht worden in c2c kanaal. Van de 4.728 occasionverkopen van de belangrijkste hybridemodellen van Toyota, Honda en Lexus liep 34,9% via het c2c kanaal. Bij de totale occasionmarkt is dat 42,5%.