Verzekeraars: ogo niet langer no-go
Een pilot met origineel gelijkwaardige onderdelen door enkele verzekeraars voor een periode van vijf maanden, leverde een besparing op van 10% op het totale onderdelenbedrag. Onderdelen zijn in de regel goed voor ongeveer een derde van het totale schadebedrag.
Geen klachten
In de pilot werden in totaal 895 bestellingen gedaan, waarvan 15% origineel gelijkwaardige onderdelen besloeg. In vijf maanden tijd leverde dit een besparing op van 10% op het totale onderdelenbedrag. Het aanbod van gelijkwaardige onderdelen was echter nog gering: hoofdzakelijk voorspatborden, motorkappen, kofferklep, bumpers en grilles waren beschikbaar. Over de kwaliteit van de gebuikte onderdelen zijn geen klachten binnengekomen, zegt het verzekeraarsverbond.
Het aantal leveranciers van gelijkwaardige onderdelen stijgt, wat aanbod en beschikbaarheid uiteraard ten goede komt. En dat betekent weer dat de besparing op het onderdelenbedrag dus verder kan oplopen. “Vanuit het oogpunt van materiële schadelastbeheersing klinken ogo’s aantrekkelijk”, concludeert het verbond. “De schadelast wordt verlaagd, auto’s zijn minder snel total loss, want de reparatiekosten liggen minder hoog.” De gemiddelde onderdelenprijs ligt momenteel rond de €380 per schadegeval.
Certificeren
De origineel gelijkwaardige onderdelen worden onder meer gecertificeerd door het Spaanse Centro Zaragoza, Capa en het Engelse Thatcham. Inmiddels zijn er zo’n 20 duizend onderdelen gecertificeerd als origineel gelijkwaardig. Het gaat hierbij voornamelijk om zichtbare cosmetische onderdelen die niet primair gerelateerd zijn aan verkeersveiligheid, zoals spatborden, bumpers, motorkappen en lampen.
Hollandse opmars
In Nederland lijken ‘matching quality onderdelen’ zoals de ogo’s ook wel worden genoemd, ook aan een opmars bezig. Geevers is een van de grootste leveranciers van origineel gelijkwaardige onderdelen, Sator haakte vorig jaar ook aan met de overname van Hartsant. En sinds vorige maand is het Nederlands it-bedrijf Carqur gecertificeerd om Thatcham-onderdelen in Nederland beschikbaar te stellen aan schadebedrijven.