Radar: hoge tarieven ruitketens, Automark stopt

Redactie Redactie
• Laatste update:

Bij een rondgang langs enkele ruitschadeherstelbedrijven ontdekte Radar dat de gemiddelde prijs voor een ruitvervanging bij ruitschadeketens Autotaalglas, Carglass en Glasgarage, partijen die door veel verzekeraars als preferred supplier worden aangewezen, rond de 412 euro ligt. Bij de onafhankelijke schadeherstellers in de steekproef lag dit gemiddelde rond de 250 euro.

Bij een aangeboden schade door Radar werd door Carglass zelfs 500 euro gefactureerd, waarin een korting van 35 procent door Interpolis was meegenomen.

De redactie merkte op dat het opvallend is dat de verzekerde die als voorbeeld diende in het televisie-item, door zijn verzekeraar Interpolis werd geadviseerd om naar Carglass, Autotaalglas of Glasgarage te gaan bij ruitschade, terwijl deze partijen volgens de steekproef van Radar bovengemiddelde prijzen hanteren. “Bedragen zoals in het filmpje genoemd, komen ons ook niet bekend voor”, reageerde schademanager Richard de Jong van Interpolis in de uitzending.

Hoogleraar Jeroen Hinloopen haalde in de uitzending de verzekeringsparadox aan: verzekeraars houden de ruitschadelast bewust hoog omdat daarmee de prikkel bij consumenten om zich te verzekeren toeneemt. “Het idee van een vrije markt is volledig verdwenen: verzekeraars bepalen waar de consument zijn boodschappen moet doen.”

De Jong ontkende dit. “Wij maken juist kortingsafspraken om het schadebedrag laag te houden. We zagen ons hiertoe genoodzaakt door de wildgroei in de markt.”

Een van de kleinere onafhankelijke partijen die aan het woord werd gelaten in de uitzending, is het ambulante ruitherstelbedrijf Automark van Wim Röst. Die meldde zijn werkzaamheden te hebben gestaakt omdat verzekeraars zijn facturen niet meer accepteren.

Opvallend was de afwezigheid van een van de grote ruitschadeketens.
Johan Boelhouwer, communicatiemanager bij Carglass, meldt Automotive desgevraagd dat hij vindt dat Radar “nogal eenzijdig” naar de ruitschademarkt heeft gekeken. “Wij zijn 24 uur per dag bereikbaar en handelen de uiteindelijke facturatie namens de klant af met de verzekeraar. Dat doen veel kleine bedrijven niet. En dat is juist wat ons onderscheidt. Ik zou graag zien dat er in consumentenprogramma’s ook oog is voor kwalitatieve elementen.”
Daarnaast, stelt Boelhouwer, is bij de ruitschadeketens ongeveer 80 procent van de klanten gedekt tegen ruitschade, via verzekeraar of leasemaatschappij. “En verzekeraars en leasemaatschappijen kijken niet naar individuele schades, maar naar de totale schadelast. Daarover maken wij goede afspraken. Zo krijgen ze 35 procent korting op de ruit bij een vervanging.”In Automotive 17, die 15 oktober j.l. verscheen, stond een interview met Jeroen Hinloopen, onder meer over de verzekeringsparadox. Dit artikel is via deze link toegankelijk (alleen voor abonnees).

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Radar: hoge tarieven ruitketens, Automark stopt | Automotive Online

Radar: hoge tarieven ruitketens, Automark stopt

Redactie Redactie
• Laatste update:

Bij een rondgang langs enkele ruitschadeherstelbedrijven ontdekte Radar dat de gemiddelde prijs voor een ruitvervanging bij ruitschadeketens Autotaalglas, Carglass en Glasgarage, partijen die door veel verzekeraars als preferred supplier worden aangewezen, rond de 412 euro ligt. Bij de onafhankelijke schadeherstellers in de steekproef lag dit gemiddelde rond de 250 euro.

Bij een aangeboden schade door Radar werd door Carglass zelfs 500 euro gefactureerd, waarin een korting van 35 procent door Interpolis was meegenomen.

De redactie merkte op dat het opvallend is dat de verzekerde die als voorbeeld diende in het televisie-item, door zijn verzekeraar Interpolis werd geadviseerd om naar Carglass, Autotaalglas of Glasgarage te gaan bij ruitschade, terwijl deze partijen volgens de steekproef van Radar bovengemiddelde prijzen hanteren. “Bedragen zoals in het filmpje genoemd, komen ons ook niet bekend voor”, reageerde schademanager Richard de Jong van Interpolis in de uitzending.

Hoogleraar Jeroen Hinloopen haalde in de uitzending de verzekeringsparadox aan: verzekeraars houden de ruitschadelast bewust hoog omdat daarmee de prikkel bij consumenten om zich te verzekeren toeneemt. “Het idee van een vrije markt is volledig verdwenen: verzekeraars bepalen waar de consument zijn boodschappen moet doen.”

De Jong ontkende dit. “Wij maken juist kortingsafspraken om het schadebedrag laag te houden. We zagen ons hiertoe genoodzaakt door de wildgroei in de markt.”

Een van de kleinere onafhankelijke partijen die aan het woord werd gelaten in de uitzending, is het ambulante ruitherstelbedrijf Automark van Wim Röst. Die meldde zijn werkzaamheden te hebben gestaakt omdat verzekeraars zijn facturen niet meer accepteren.

Opvallend was de afwezigheid van een van de grote ruitschadeketens.
Johan Boelhouwer, communicatiemanager bij Carglass, meldt Automotive desgevraagd dat hij vindt dat Radar “nogal eenzijdig” naar de ruitschademarkt heeft gekeken. “Wij zijn 24 uur per dag bereikbaar en handelen de uiteindelijke facturatie namens de klant af met de verzekeraar. Dat doen veel kleine bedrijven niet. En dat is juist wat ons onderscheidt. Ik zou graag zien dat er in consumentenprogramma’s ook oog is voor kwalitatieve elementen.”
Daarnaast, stelt Boelhouwer, is bij de ruitschadeketens ongeveer 80 procent van de klanten gedekt tegen ruitschade, via verzekeraar of leasemaatschappij. “En verzekeraars en leasemaatschappijen kijken niet naar individuele schades, maar naar de totale schadelast. Daarover maken wij goede afspraken. Zo krijgen ze 35 procent korting op de ruit bij een vervanging.”In Automotive 17, die 15 oktober j.l. verscheen, stond een interview met Jeroen Hinloopen, onder meer over de verzekeringsparadox. Dit artikel is via deze link toegankelijk (alleen voor abonnees).

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.