Q3: reclamebestedingen 33,5% toegenomen
Segmenten
Er is vooral veel geld uitgegeven aan campagnes voor kleine auto’s. Bestedingen in het A-segment namen met 38,5% toe tot 24 miljoen euro. Het B-segment groeide met 38,4% tot 51 miljoen euro en is daarmee goed voor ongeveer een kwart van de mediabestedingen. Het C-segment kromp met 20,8% tot 31,2 miljoen.
Media
De eerste drie kwartalen van dit jaar werd er 9,4% meer uitgegeven aan televisiereclame dan in dezelfde periode vorig jaar. Radio zag een groei van 19,8% en dagbladen kregen 41,6% meer auto-advertenties. Aan tijdschriften en buitenreclame werd minder uitgegeven.
Top 5 grootste adverteerders per model
model bedrag in miljoen euro
Opel Corsa 6,9
Ford Focus 5,5
Suzuki Swift 3,7
Toyota Auris 3,6
Chevrolet Spark 3,5
Top 5 adverteerders per merk
merk Q1 t/m Q3 2009 Q1 t/m Q3 2010 verschil in %
Peugeot 14.423.361 18.760.381 39,8
Opel 14.292.845 18.417.399 28,9
Toyota 14.705.402 17.060.813 16,0
Ford 11.851.013 13.122.985 10,7
Hyundai 13.686.547 12.840.455 -6,2