Rutte I: geen km-heffing, wel fiscale stimulering
Kilometerheffing
De Kilometerheffing wordt definitief niet ingevoerd. In afwachting van de beslissing van een nieuw kabinet had het laatste kabinet-Balkenende al in het Belastingplan 2011 laten opnemen dat de afbouw van de bpm ook wordt stopgezet. Wel gaat de ombouw van de bpm naar een heffing op basis van CO2-uitstoot gewoon door.
Een verschuiving van vaste lasten naar variabele lasten is volgens het nieuwe kabinet mogelijk door verhoging van accijnzen op brandstoffen, terwijl tegelijkertijd de vaste lasten worden verlaagd. Het kabinet gaat hiervoor in overleg met de buurlanden en andere landen binnen de EU.
Fiscale stimulering
De huidige fiscale stimulering van de aanschaf en het leasen van milieuvriendelijke auto’s wordt voortgezet. Het Kabinet wil naar een meer transparante tariefstelling met een toespitsing op absolute milieuprestaties.
Opsporing
Voertuigherkenning draagt volgens de coalitiepartners bij aan preventie, en opsporing en vervolging van strafbare feiten en aan de handhaving van fiscale verplichtingen. Er komt een bredere inzet van systemen met automatische nummerplaatherkenning.