Bovag Onafhankelijken: werk samen met merkkolom

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dansen
Eckhardt noemde de trend dat onafhankelijke autobedrijven zich steeds meer ontwikkelen tot totaalleveranciers van mobiliteitsdiensten een feit dat de branche onder ogen zal moeten zien. “In plaats van tegen elkaar op te boksen kun je dan beter kijken hoe je samen de juiste richting op kunt dansen”, aldus Eckhardt.

Een voorbeeld van samenwerking is de verkoop van nieuwe auto’s door onafhankelijke bedrijven. “Uiteindelijk komen vrijwel al die auto’s van Nederlandse dealers. Dealers en importeurs moeten ons dus vooral beschouwen als een nieuw afzetkanaal.”

Een andere optie is samenwerking op gebied van onderdelendistributie. “Zowel in het merkkanaal als in het onafhankelijke kanaal worden autobedrijven nu meerdere keren per dag beleverd, waarbij het vaak om kleine zendingen gaat. Dat kan natuurlijk veel efficiënter”, aldus Eckhardt. “Er ontstaan ook steeds meer initiatieven op dat vlak, zoals de onderdelenbestelsite Partone van RAI Vereniging.”

Wijnand de Geus, secretaris van RAI Vereniging afdeling Auto`s vindt samenwerking tussen het universele- en merkkanaal een prima zaak. “Het is hartstikke goed dat er samenwerking is tussen het onafhankelijke- en merkkanaal. Wij proberen dat  te faciliteren, zoals met Partone. Hoe meer merkonderdelen er verkocht worden, hoe beter. Als het gaat om de verkoop van nieuwe auto`s dan is dat een zaak van de importeurs en haar dealers. Maar het aantal dealers krimpt, terwijl het onafhankelijke kanaal breed vertegenwoordigd is, dus samenwerken kan erg logisch zijn.” 

Coca Cola en Pepsi
Toch merkt Eckhardt dat er in de branche nog veel weerstand is om samen te werken met concurrerende collega’s. “In mijn ogen onterecht. Ook Pepsi en Coca Cola zijn al jaren in een hevige strijd verwikkeld. Maar de vrachtwagen die de Coca Cola komt brengen, brengt tegelijk de Pepsi, gewoon omdat dat voor beiden efficiencywinst oplevert. Ik zie niet in waarom dat in onze branche niet zou kunnen.”

Banken
De voorzitter kwam, in vervolg op zijn aanklacht van vorig jaar, ook terug op de rol van de banken in de autobranche. Sinds het uitbreken van de financiële crisis twee jaar geleden, zijn die terughoudend met het verstrekken van kredieten, wat de groei van veel onafhankelijke bedrijven afremt. In een voorbeeld kreeg de Rabobank er van langs: “Ze kopen hun geld op dit moment tegen 1,8 procent rente in en verkopen het aan onze bedrijven tegen 7 of 8 procent om zo hun eigen huishouding op orde te brengen. Het wordt tijd dat de overheid, die de bankensector met belastinggeld heeft ondersteund (dat geldt overigens niet voor de Rabobank, red.), nu ingrijpt en zorgt dat het geld weer bij onze sector terecht komt.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Bovag Onafhankelijken: werk samen met merkkolom | Automotive Online

Bovag Onafhankelijken: werk samen met merkkolom

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dansen
Eckhardt noemde de trend dat onafhankelijke autobedrijven zich steeds meer ontwikkelen tot totaalleveranciers van mobiliteitsdiensten een feit dat de branche onder ogen zal moeten zien. “In plaats van tegen elkaar op te boksen kun je dan beter kijken hoe je samen de juiste richting op kunt dansen”, aldus Eckhardt.

Een voorbeeld van samenwerking is de verkoop van nieuwe auto’s door onafhankelijke bedrijven. “Uiteindelijk komen vrijwel al die auto’s van Nederlandse dealers. Dealers en importeurs moeten ons dus vooral beschouwen als een nieuw afzetkanaal.”

Een andere optie is samenwerking op gebied van onderdelendistributie. “Zowel in het merkkanaal als in het onafhankelijke kanaal worden autobedrijven nu meerdere keren per dag beleverd, waarbij het vaak om kleine zendingen gaat. Dat kan natuurlijk veel efficiënter”, aldus Eckhardt. “Er ontstaan ook steeds meer initiatieven op dat vlak, zoals de onderdelenbestelsite Partone van RAI Vereniging.”

Wijnand de Geus, secretaris van RAI Vereniging afdeling Auto`s vindt samenwerking tussen het universele- en merkkanaal een prima zaak. “Het is hartstikke goed dat er samenwerking is tussen het onafhankelijke- en merkkanaal. Wij proberen dat  te faciliteren, zoals met Partone. Hoe meer merkonderdelen er verkocht worden, hoe beter. Als het gaat om de verkoop van nieuwe auto`s dan is dat een zaak van de importeurs en haar dealers. Maar het aantal dealers krimpt, terwijl het onafhankelijke kanaal breed vertegenwoordigd is, dus samenwerken kan erg logisch zijn.” 

Coca Cola en Pepsi
Toch merkt Eckhardt dat er in de branche nog veel weerstand is om samen te werken met concurrerende collega’s. “In mijn ogen onterecht. Ook Pepsi en Coca Cola zijn al jaren in een hevige strijd verwikkeld. Maar de vrachtwagen die de Coca Cola komt brengen, brengt tegelijk de Pepsi, gewoon omdat dat voor beiden efficiencywinst oplevert. Ik zie niet in waarom dat in onze branche niet zou kunnen.”

Banken
De voorzitter kwam, in vervolg op zijn aanklacht van vorig jaar, ook terug op de rol van de banken in de autobranche. Sinds het uitbreken van de financiële crisis twee jaar geleden, zijn die terughoudend met het verstrekken van kredieten, wat de groei van veel onafhankelijke bedrijven afremt. In een voorbeeld kreeg de Rabobank er van langs: “Ze kopen hun geld op dit moment tegen 1,8 procent rente in en verkopen het aan onze bedrijven tegen 7 of 8 procent om zo hun eigen huishouding op orde te brengen. Het wordt tijd dat de overheid, die de bankensector met belastinggeld heeft ondersteund (dat geldt overigens niet voor de Rabobank, red.), nu ingrijpt en zorgt dat het geld weer bij onze sector terecht komt.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.