Bovag test toegankelijkheid fabrieksinfo
Op het congres, dat vandaag plaatsvindt in Hilversum, hield de brancheorganisatie een informatiebijeenkomst over toegang tot fabrieksinformatie over onderhoud en reparatie (Technische Service Bulletins), software-updates en recalls en het faciliteren van online diagnose en het inlezen van sleutels.
Gelijke Monniken
Het gaat dan om auto’s die onder de Euro5-wetgeving vallen. “De manier waarop fabrikanten de informatie beschikbaar moeten stellen aan niet merkgebonden autobedrijven, is vastgelegd in Europese regels. Hierdoor verwachten wij dat sites met technische informatie gebruiksvriendelijker, actueler en completer worden”, aldus Bertho Eckhardt, voorzitter van Bovag Onafhankelijke Autobedrijven. Onderdeel van de wetgeving is dat de kosten voor het verkrijgen van de informatie in verhouding staan tot het gebruik. Dat betekent dat er geen dure jaarcontracten hoeven te worden afgesloten, maar de informatie per auto kan worden opgevraagd en betaald. Ook moeten fabrikanten voor gebonden en ongebonden bedrijven dezelfde tarieven hanteren. De Euro5-norm is van toepassing op alle auto’s die na september 2009 een typegoedkeuring hebben gekregen. Vanaf 2011 moeten alle auto’s aan de Euro5-norm voldoen.
Testen
Bovag belooft haar leden streng toe te zien op het naleven van de wetgeving door fabrikanten. Ook gaat het de kastjes die de koppeling tussen diagnoseapparatuur en de sites van fabrikanten maken, testen. Eckhardt: “Wij raden onze leden aan te wachten met het kopen van dergelijke standaardkastjes tot wij ze getest hebben.” De verwachting is overigens dat fabrikanten van universele diagnose-apparatuur de interface zullen gaan inbouwen in hun nieuwe producten. Volgens Bovag zal in elk geval leverancier Hella Guttman op de komende AutovakRAI een dergelijke diagnosetester presenteren.