RAI-Bovag: doorbraak EV al in 2011

Redactie Redactie
• Laatste update:

Volgens de brancheverenigingen is de groeiende aandacht voor elektrisch vervoer terug te vinden in de verkoopcijfers en wagenparkopbouw. Begin 2010 reden er 39.962 elektrische en hybride auto’s in Nederland rond terwijl er dat een jaar eerder nog 23.666 waren.

Doorbraak?
Vooralsnog is die stijging van de categorie ‘elektrisch’ echter vrijwel geheel te danken aan de populariteit van de hybride personenauto. Van volledig elektrisch aangedreven voertuigen werden er dit jaar (tot en met augustus) pas tachtig geregistreerd. Dat is inclusief de tot ev omgebouwde auto`s.

Daarmee rijst dus de vraag wat er precies met een doorbraak wordt bedoeld. “Komend jaar brengen veel merken EV-modellen op de Nederlandse markt. Als we de verkoopprognoses van al die importeurs bij elkaar optellen, komen we uit op enkele duizenden auto’s in 2011”, zegt woordvoerder Harald Bresser van de RAI Vereniging. “We vinden dat je dan wel van een doorbraak kunt spreken.”

Een van de redenen van het succes van hybrides zijn fiscale stimuleringsmaatregelen. Ook EV’s kunnen hier op rekenen. Zo hoeft er de komende vijf jaar geen bijtelling te worden betaald. Op de bijeenkomst van het Platform Elektrische Mobiliteit, tijdens de vakbeurs ecomobiel op 21 september, ontvouwen verschillende importeurs hun EV-programma voor de komende jaren.Andere opvallende cijfers uit Mobiliteit in Cijfers:

  • De verkoop van de allerzuinigste categorie auto’s (minder dan 120 gr CO2/km) is in Europa in 2009 ten opzichte van een jaar eerder met liefst 58,8% gestegen naar 3,2 miljoen exemplaren;
  • De gemiddelde levensduur van een personenautoauto (demontageleeftijd) is voor het eerst in vele jaren iets teruggelopen in 2009, van 16,6 naar 16,4 jaar.
RAI-Bovag: doorbraak EV al in 2011 | Automotive Online

RAI-Bovag: doorbraak EV al in 2011

Redactie Redactie
• Laatste update:

Volgens de brancheverenigingen is de groeiende aandacht voor elektrisch vervoer terug te vinden in de verkoopcijfers en wagenparkopbouw. Begin 2010 reden er 39.962 elektrische en hybride auto’s in Nederland rond terwijl er dat een jaar eerder nog 23.666 waren.

Doorbraak?
Vooralsnog is die stijging van de categorie ‘elektrisch’ echter vrijwel geheel te danken aan de populariteit van de hybride personenauto. Van volledig elektrisch aangedreven voertuigen werden er dit jaar (tot en met augustus) pas tachtig geregistreerd. Dat is inclusief de tot ev omgebouwde auto`s.

Daarmee rijst dus de vraag wat er precies met een doorbraak wordt bedoeld. “Komend jaar brengen veel merken EV-modellen op de Nederlandse markt. Als we de verkoopprognoses van al die importeurs bij elkaar optellen, komen we uit op enkele duizenden auto’s in 2011”, zegt woordvoerder Harald Bresser van de RAI Vereniging. “We vinden dat je dan wel van een doorbraak kunt spreken.”

Een van de redenen van het succes van hybrides zijn fiscale stimuleringsmaatregelen. Ook EV’s kunnen hier op rekenen. Zo hoeft er de komende vijf jaar geen bijtelling te worden betaald. Op de bijeenkomst van het Platform Elektrische Mobiliteit, tijdens de vakbeurs ecomobiel op 21 september, ontvouwen verschillende importeurs hun EV-programma voor de komende jaren.Andere opvallende cijfers uit Mobiliteit in Cijfers:

  • De verkoop van de allerzuinigste categorie auto’s (minder dan 120 gr CO2/km) is in Europa in 2009 ten opzichte van een jaar eerder met liefst 58,8% gestegen naar 3,2 miljoen exemplaren;
  • De gemiddelde levensduur van een personenautoauto (demontageleeftijd) is voor het eerst in vele jaren iets teruggelopen in 2009, van 16,6 naar 16,4 jaar.