Nederlandse autoprijzen stabiel in 2009

Redactie Redactie
• Laatste update:

Alleen in het Verenigd Koninkrijk (7,7%) en Zweden (2,7%) stegen de autoprijzen. De EU-landen met de grootste prijsdaling waren Slovenië (-13,4%), Litouwen (-11,1%) en Slowakije (-11%). De grote markten lieten ook een prijsdaling zien; Spanje (-4,7%), Italië (-1,1%), Duitsland (-1%) en Frankrijk (-0,6%).

Aftersales
De prijzen voor onderhoud en reserveonderdelen zijn volgens de index boven de inflatie gestegen. De gemiddelde prijs voor onderhoud is met 1,5% gestegen en onderdelen werden 0,7% duurder. Volgens de Europese Commissie moeten de nieuwe mededingingsregels hier een eind aan maken.

“Ik ben opgetogen dat consumenten in Europa de vruchten kunnen blijven plukken van de sterke concurrentie op de markten voor autoverkoop. Tegelijk ben ik ontzet dat de prijs voor reparatie en reserveonderdelen tijdens de economische recessie stegen. Dat toont aan dat het een goede keuze was om de aftersalesmarkt competitiever te maken. Dit moet het pad effenen voor efficiëntere dienstverlening ten voordele van de Europese consument”, aldus Joaquín Almunia, vice-voorzitter van de Europese Commissie. Hij doelt hiermee op de nieuwe BER waar Neelie Kroes de grondslag voor heeft gelegd.

Cecra
De Europese branchevereniging Cecra reageert minder opgetogen over de gedaalde autoprijzen. “Dealers verkeren nog steeds in onrustig vaarwater. De groei in de vraag naar kleinere auto’s zorgt voor lagere marges bij deze bedrijven”, laat de branchevereniging weten in een persbericht. “Bovendien zorgde overcapaciteit voor druk op de marges.”

Volgens Cecra moet er een open en constructieve discussie komen tussen dealers, fabrikanten en beleidsmakers over flexibele verkoopkansen zoals multibranding om dealers uit het slop te trekken.