Kroymans: Fisker wordt een succes

Redactie Redactie
• Laatste update:

Kroymans wordt exclusief dealer voor Nederland. Na het faillissement vorig jaar zorgde een groep investeerders ervoor dat Frits Kroymans zijn Hilversumse dealerschappen kon doorstarten vanuit het nog immer splinternieuwe pand, waarvan de kantoorruimte grotendeels leeg staat, aan de Soestdijkerstraatweg. Geert-Jan Tax voert de dagelijkse leiding over Aston Martin en Jaguar en inmiddels ook Fisker.

Jullie zijn overtuigd van het succes van Fisker. Waar is dat op gebaseerd?
De fisker Karma is in onze ogen een unieke auto. Dankzij de hybrideaandrijving is het verbruik maar 3,5 liter op honderd kilometer, waardoor de auto bpm-vrij is (de auto gaat voor consumenten 98 duizend euro kosten, red). En de auto is geschikt voor dagelijks gebruik. De interesse voor de auto is erg groot.

Hoe groot?
We hebben al tientallen orders genoteerd. En daarnaast zijn er nog veel meer mensen die interesse hebben in de auto.

Ben je niet bang dat je concurreert met de andere merken die je in huis hebt?
Nee totaal niet. Aston Martin en ook Ferrari – dat gevoerd wordt vanuit een andere Kroymans bv – zijn toch vooral heel exclusieve sportwagens die ook niet voor dagelijks gebruik zijn. En Jaguar-rijders zijn erg merktrouw. De interesse voor de auto komt vooral van jonge, succesvolle ondernemers.

Hoe groot is naar verwachting het aantal zakelijke verkopen?
We denken dat ongeveer 75 procent van de verkopen zakelijk is. Voor de auto geldt een 14 procent bijtellingstarief. Maar we zijn in gesprek met Den Haag om te kijken of we een aparte regeling kunnen krijgen. De auto kan namelijk 85 kilometer rijden op de batterij (daarna laadt een conventionele motor de batterij weer op waardoor de totale range 485 kilometer bedraagt, red) en dat volstaat voor bijna alle dagelijkse ritten van Fisker-rijders, denken wij.

Wanneer is Fisker rendabel te exploiteren?
Nou we hoeven weinig te investeren in een showroom en uitstraling. Dat is allemaal prima in orde hier. Fisker is makkelijk in te passen. We kunnen met kleine aantallen al winstgevend zijn.

Hoe gaan de aftersales eruit zien?
We zijn nu bezig met het inregelen van de onderdelen, garantie en service. Hoe de service er precies uit komt te zien, weet ik nog niet, maar we zoeken naar een bijzondere invulling. We zijn bezig met het opleiden van dedicated technici. Ook hebben we voor Fisker een aparte salesmanager (Eduard Severijn, red).

Hoe groot is het vertrouwen in de fabrikant?
Groot. Fisker heeft een fabriek gekocht van GM en daar worden de auto`s gebouwd. Inmiddels worden er 100 voor-productie auto`s gebouwd, onder meer om mee te testen. Volgend jaar worden er vervolgens 15 duizend geproduceerd. Eind maart komen de eerste auto`s naar Europa. En voor de komende jaren staan er nog meer modellen op het programma. De fabriek moet volgend jaar zo`n 7.500 auto`s verkopen om winst te kunnen maken. Gezien de grote interesse – en voorsprong op andere merken – verwachten we dat aantal makkelijk te halen. En bij Fisker zijn ze ervan overtuigd dat elektriciteit in de komende jaren de belangijkste alternatieve aandrijflijn wordt. Alleen zal wel het opwekken van energie snel moeten vergroenen.

Op de foto: Geert-Jan Tax (links) en Eduard Severijn presenteren hun nieuwe merk Fisker (middelste auto).

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Kroymans: Fisker wordt een succes | Automotive Online

Kroymans: Fisker wordt een succes

Redactie Redactie
• Laatste update:

Kroymans wordt exclusief dealer voor Nederland. Na het faillissement vorig jaar zorgde een groep investeerders ervoor dat Frits Kroymans zijn Hilversumse dealerschappen kon doorstarten vanuit het nog immer splinternieuwe pand, waarvan de kantoorruimte grotendeels leeg staat, aan de Soestdijkerstraatweg. Geert-Jan Tax voert de dagelijkse leiding over Aston Martin en Jaguar en inmiddels ook Fisker.

Jullie zijn overtuigd van het succes van Fisker. Waar is dat op gebaseerd?
De fisker Karma is in onze ogen een unieke auto. Dankzij de hybrideaandrijving is het verbruik maar 3,5 liter op honderd kilometer, waardoor de auto bpm-vrij is (de auto gaat voor consumenten 98 duizend euro kosten, red). En de auto is geschikt voor dagelijks gebruik. De interesse voor de auto is erg groot.

Hoe groot?
We hebben al tientallen orders genoteerd. En daarnaast zijn er nog veel meer mensen die interesse hebben in de auto.

Ben je niet bang dat je concurreert met de andere merken die je in huis hebt?
Nee totaal niet. Aston Martin en ook Ferrari – dat gevoerd wordt vanuit een andere Kroymans bv – zijn toch vooral heel exclusieve sportwagens die ook niet voor dagelijks gebruik zijn. En Jaguar-rijders zijn erg merktrouw. De interesse voor de auto komt vooral van jonge, succesvolle ondernemers.

Hoe groot is naar verwachting het aantal zakelijke verkopen?
We denken dat ongeveer 75 procent van de verkopen zakelijk is. Voor de auto geldt een 14 procent bijtellingstarief. Maar we zijn in gesprek met Den Haag om te kijken of we een aparte regeling kunnen krijgen. De auto kan namelijk 85 kilometer rijden op de batterij (daarna laadt een conventionele motor de batterij weer op waardoor de totale range 485 kilometer bedraagt, red) en dat volstaat voor bijna alle dagelijkse ritten van Fisker-rijders, denken wij.

Wanneer is Fisker rendabel te exploiteren?
Nou we hoeven weinig te investeren in een showroom en uitstraling. Dat is allemaal prima in orde hier. Fisker is makkelijk in te passen. We kunnen met kleine aantallen al winstgevend zijn.

Hoe gaan de aftersales eruit zien?
We zijn nu bezig met het inregelen van de onderdelen, garantie en service. Hoe de service er precies uit komt te zien, weet ik nog niet, maar we zoeken naar een bijzondere invulling. We zijn bezig met het opleiden van dedicated technici. Ook hebben we voor Fisker een aparte salesmanager (Eduard Severijn, red).

Hoe groot is het vertrouwen in de fabrikant?
Groot. Fisker heeft een fabriek gekocht van GM en daar worden de auto`s gebouwd. Inmiddels worden er 100 voor-productie auto`s gebouwd, onder meer om mee te testen. Volgend jaar worden er vervolgens 15 duizend geproduceerd. Eind maart komen de eerste auto`s naar Europa. En voor de komende jaren staan er nog meer modellen op het programma. De fabriek moet volgend jaar zo`n 7.500 auto`s verkopen om winst te kunnen maken. Gezien de grote interesse – en voorsprong op andere merken – verwachten we dat aantal makkelijk te halen. En bij Fisker zijn ze ervan overtuigd dat elektriciteit in de komende jaren de belangijkste alternatieve aandrijflijn wordt. Alleen zal wel het opwekken van energie snel moeten vergroenen.

Op de foto: Geert-Jan Tax (links) en Eduard Severijn presenteren hun nieuwe merk Fisker (middelste auto).

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.