Financiën: bpm-lek niet onze verantwoordelijkheid

Redactie Redactie
• Laatste update:

Deze gemiddelde netto prijsstijging leidt ertoe dat de belofte dat de bpm-ombouw voor de automobilist lastenneutraal plaatsvindt vooralsnog niet wordt waargemaakt.

Meer factoren
“Als de cijfers uit het onderzoek kloppen, dan luidt de conclusie wat ons betreft dat auto`s duurder zijn ondánks de bpm-afbouw en niet door de BPM-afbouw”, aldus de woordvoerder. De prijsstijgingen worden namelijk veroorzaakt door handelen van de importeurs, zo blijkt uit het onderzoek van Automotive.

“Het zijn de importeurs en de dealers die de belastingverlaging niet of niet maximaal doorgeven aan de klanten. Met `lastenneutraal` doelen wij puur op de fiscale consequenties van de ombouw van de bpm-grondslag naar de CO2-uitstoot, in relatie tot de overgang naar de kilometerheffing.”

De ombouw leidt er toe dat de bpm van zuinige auto`s daalt en de bpm van onzuinige auto`s stijgt. Dat beïnvloedt de prijs, maar de prijs wordt door meer factoren bepaald en uiteindelijk vastgesteld door de importeur. Dat importeurs de prijzen niet overeenkomstig de fiscale wijzigingen aanpassen, is iets wat de overheid niet in de hand heeft.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Financiën: bpm-lek niet onze verantwoordelijkheid | Automotive Online

Financiën: bpm-lek niet onze verantwoordelijkheid

Redactie Redactie
• Laatste update:

Deze gemiddelde netto prijsstijging leidt ertoe dat de belofte dat de bpm-ombouw voor de automobilist lastenneutraal plaatsvindt vooralsnog niet wordt waargemaakt.

Meer factoren
“Als de cijfers uit het onderzoek kloppen, dan luidt de conclusie wat ons betreft dat auto`s duurder zijn ondánks de bpm-afbouw en niet door de BPM-afbouw”, aldus de woordvoerder. De prijsstijgingen worden namelijk veroorzaakt door handelen van de importeurs, zo blijkt uit het onderzoek van Automotive.

“Het zijn de importeurs en de dealers die de belastingverlaging niet of niet maximaal doorgeven aan de klanten. Met `lastenneutraal` doelen wij puur op de fiscale consequenties van de ombouw van de bpm-grondslag naar de CO2-uitstoot, in relatie tot de overgang naar de kilometerheffing.”

De ombouw leidt er toe dat de bpm van zuinige auto`s daalt en de bpm van onzuinige auto`s stijgt. Dat beïnvloedt de prijs, maar de prijs wordt door meer factoren bepaald en uiteindelijk vastgesteld door de importeur. Dat importeurs de prijzen niet overeenkomstig de fiscale wijzigingen aanpassen, is iets wat de overheid niet in de hand heeft.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.