Auto’s duurder door bpm-afbouw

Redactie Redactie
• Laatste update:

Een deel van de Nederlandse auto-importeurs heeft de bpm-afbouw van 40 naar 27,4 procent begin dit jaar aangegrepen om de nettoprijzen (dus exclusief bpm en btw) te verhogen. Van de 150 duizend onderzochte auto`s gingen er tussen september 2009 en april 2010 ruim 100 duizend in nettoprijs omhoog.

Duurdere merken profiteren
Importeurs van merken met een hoog verbruik, die dus meer CO2-taks betalen dan er afgaat aan bpm, blijken de prijsstijging vaak te compenseren met een verlaging van hun nettoprijzen. Anderzijds doen importeurs die gunstig scoren juist het tegenovergestelde: ze romen het prijsvoordeel dat ontstaat door de ombouw van de bpm in een CO2-taks, deels af door een verhoging van de nettoprijzen.

Automotive liet een vergelijking maken op typeniveau tussen de nettoprijzen van auto’s in september 2009 en die in april van dit jaar. Deze gegevens zijn vervolgens gekoppeld aan de verkoopcijfers van deze auto’s om tot een gewogen gemiddelde te komen. Uit deze analyse blijkt dat vooral duurdere automerken met relatief zuinige motoren profiteren van de nieuwe belastingberekening. Zo ging de nettoprijs voor een BMW gemiddeld met 220 euro omhoog en die van een Lexus zelfs met 1.389, terwijl de consumentenprijzen van deze merken tegelijkertijd gemiddeld wel omlaag gingen. Ook op Mercedessen en Audi’s werd door de importeurs flink meer verdiend.

Lastenneutraal
De cijfers zijn opmerkelijk omdat demissionair staatssecretaris Jan Kees de Jager onlangs op Kamervragen nog antwoordde dat eventuele prijsstijgingen van auto’s uitsluitend zouden worden veroorzaakt door de ongunstige CO2-scores. Dit blijkt dus niet te kloppen.

Top 5 op basis van netto prijsstijging gemiddeld per auto
Merk         Netto    Bruto
Lexus        1.389    -2.041
Jeep          654       2.810
Mercedes   359       331
Audi          324       95
Skoda        284       731

Top 5 obv netto prijsdaling gemiddeld per auto
Merk          Netto    Bruto                       
Chrysler     -1.233    -283
Dodge        -1.035    1.188
Jaguar        -588      -1.950
Saab          -566      -952
Dacia         -482        85

De nettoprijsmutatie is het verschil in catalogusprijs. De brutoprijsmutatie is het verschil in consumentenprijs (nettoprijs plus bpm/co2-taks en btw).

Lees meer in Automotive 11 die vandaag verschijnt. Geen abonnee? Neem hier een abonnement.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Auto’s duurder door bpm-afbouw | Automotive Online

Auto’s duurder door bpm-afbouw

Redactie Redactie
• Laatste update:

Een deel van de Nederlandse auto-importeurs heeft de bpm-afbouw van 40 naar 27,4 procent begin dit jaar aangegrepen om de nettoprijzen (dus exclusief bpm en btw) te verhogen. Van de 150 duizend onderzochte auto`s gingen er tussen september 2009 en april 2010 ruim 100 duizend in nettoprijs omhoog.

Duurdere merken profiteren
Importeurs van merken met een hoog verbruik, die dus meer CO2-taks betalen dan er afgaat aan bpm, blijken de prijsstijging vaak te compenseren met een verlaging van hun nettoprijzen. Anderzijds doen importeurs die gunstig scoren juist het tegenovergestelde: ze romen het prijsvoordeel dat ontstaat door de ombouw van de bpm in een CO2-taks, deels af door een verhoging van de nettoprijzen.

Automotive liet een vergelijking maken op typeniveau tussen de nettoprijzen van auto’s in september 2009 en die in april van dit jaar. Deze gegevens zijn vervolgens gekoppeld aan de verkoopcijfers van deze auto’s om tot een gewogen gemiddelde te komen. Uit deze analyse blijkt dat vooral duurdere automerken met relatief zuinige motoren profiteren van de nieuwe belastingberekening. Zo ging de nettoprijs voor een BMW gemiddeld met 220 euro omhoog en die van een Lexus zelfs met 1.389, terwijl de consumentenprijzen van deze merken tegelijkertijd gemiddeld wel omlaag gingen. Ook op Mercedessen en Audi’s werd door de importeurs flink meer verdiend.

Lastenneutraal
De cijfers zijn opmerkelijk omdat demissionair staatssecretaris Jan Kees de Jager onlangs op Kamervragen nog antwoordde dat eventuele prijsstijgingen van auto’s uitsluitend zouden worden veroorzaakt door de ongunstige CO2-scores. Dit blijkt dus niet te kloppen.

Top 5 op basis van netto prijsstijging gemiddeld per auto
Merk         Netto    Bruto
Lexus        1.389    -2.041
Jeep          654       2.810
Mercedes   359       331
Audi          324       95
Skoda        284       731

Top 5 obv netto prijsdaling gemiddeld per auto
Merk          Netto    Bruto                       
Chrysler     -1.233    -283
Dodge        -1.035    1.188
Jaguar        -588      -1.950
Saab          -566      -952
Dacia         -482        85

De nettoprijsmutatie is het verschil in catalogusprijs. De brutoprijsmutatie is het verschil in consumentenprijs (nettoprijs plus bpm/co2-taks en btw).

Lees meer in Automotive 11 die vandaag verschijnt. Geen abonnee? Neem hier een abonnement.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.