Consternatie rond aircotraining ATG-BMWT (update)

Redactie Redactie
• Laatste update:

De training van ATG is opgetuigd volgens de nieuwe EU-richtlijnen, die op 1 juli van kracht worden. Personen die aan aircosystemen werken zijn wettelijk verplicht hiervoor een diploma te behalen, omdat het koudemiddel in het aircosysteem schadelijk kan zijn voor mens en milieu.

Geen onderscheid
Namens Nederland heeft Agentschap NL (voorheen Senter Novem) twee exameninstituten aangewezen die het examen voor de aircosystemen met een koudemiddelinhoud tot 3 kg mogen afnemen: IBKI voor voertuigen en BMWT voor mobiele werktuigen.
ATG is voor haar nieuwe aircotraining in zee gegaan met BMWT. “Inhoudelijk zijn de examens hetzelfde, omdat op Europees niveau geen onderscheid wordt gemaakt tussen materieel en personenauto’s”, zegt Theo van Duren van ATG. “Het examen kost 199 euro in combinatie met de training Terugwinnen Mobiele Airco’s, die 185 euro kost. Hiermee zijn we de goedkoopste aanbieder in Nederland. En bij niet-slagen is de training voorafgaand aan het herexamen gratis”, aldus Van Duren.

Wel onderscheid
Jim Schouten van het IBKI kijkt vreemd op van het uitvoeren van deze examens door BMWT: “Het klopt dat de diploma’s op basis van de examens bij BMWT en bij IBKI dezelfde waarde hebben. De minister van Vrom heeft echter in goed overleg met de branches twee verschillende exameninstituten aangewezen voor de examens. Ook in het overleg dat de verschillende exameninstituten met het ministerie van Vrom en het Agentschap NL hebben gevoerd, is gehandeld vanuit die aanwijzing. We treden nu in overleg met het Ministerie, omdat dit in onze ogen in strijd is met de Regeling.”

Concurrentie
Van Duren beaamt dat Agentschap NL in eerste instantie IBKI heeft aangewezen als exameninstituut voor personenvoertuigen en BMWT voor werktuigen. “Wij houden ons aan de Europese richtlijnen. Ik zie het als gebruik maken van de mogelijkheden die gezonde concurrentie ons biedt.”

Update 25 maart 15.00 uur:
Anton van Loon van BMWT is zich van geen kwaad bewust. “De splitsing tussen mobiele werktuigen en vervoer is gemaakt om er zeker van te zijn dat voor alle branches waarin aircosystemen tot 3 kilo worden gebruikt, het examen eenvoudig beschikbaar is. Wij zijn een branchevereniging voor onder meer mobiele werktuigen. Wij werken met opleidingsinstituten die monteurs uit onze branche opleiden, dus ook met TTA, dat monteurs uit verschillende domeinen opleidt; van vaartuigbranche tot aan werktuigen. Dat het bedrijf ook monteurs in personenvervoer opleidt, maakt voor ons niet uit. Het kan toch ook niet zo zijn dat een monteur die vandaag in de scheepvaart werkt en morgen naar de autobranche overstapt, opnieuw zijn aircodiploma moet halen terwijl het aircosysteem hetzelfde is? Wij zullen als exameninstituut natuurlijk geen partijen aanschrijven die puur op de autobranche gericht zijn.”

Op de foto Theo van Duren (links, ATG) en Anton van Loon (BMWT).

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.