‘Wagenpark verouderd ondanks slooppremie’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Pot bijna leeg
Voor de volledigheid: de slooppremie behelst een subsidie van 750-1.000 euro als een personenauto van voor 2000 ter sloop wordt aangeboden, en er een auto van bouwjaar 2001 of later wordt teruggekocht. Tot nu toe is van de totale premiepot van 80 miljoen euro, 68,6 miljoen opgesoupeerd. Van alle teruggekochte auto’s is 25 procent nieuw, 50 procent van 2004 of ouder, en ongeveer 25 procent is uit 2005-2008. Dat blijkt uit cijfers van de vereniging voor de demontagebranche ARN.

Bedrijfsvoorraad
Waarschijnlijk heeft de slooppremie wel invloed gehad op de omvang van de bedrijfsvoorraad: deze is met ongeveer 13 procent geslonken. Gemiddeld is de voorraad echter wel ouder geworden, namelijk 140 dagen. “Dit heeft waarschijnlijk te maken met de zogenoemde IJzeren voorraad: veel autobedrijven hebben enkele auto’s staan die (vanwege het verlies dat er in zit) niet snel genoeg verkocht worden”, aldus Van der Veen. “Ze drukken op de voorraadfinanciering, maar ook op het aantal fysiek beschikbare plaatsen. Wellicht zorgt de schaarste op de occasionmarkt er voor dat deze auto’s weer dichter in de buurt gaan komen van de gewenste opbrengst en zien we over enkele maanden wel een verjonging de bedrijfsvoorraad auto’s. Al dan niet onder druk van de huisbankier.”

Klik hier voor de tabel ‘gemiddelde leeftijd rijdend wagenpark’

Lees ook het artikel ´Wagenpark veroudert´ in Automotive 5, die vandaag verschijnt.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.