Monti geeft dealers vestigingsvrijheid

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dit betekent dat alle dealers in Europa, ook die van kleinere merken, de vrijheid krijgen om naast hun ‘hoofdvestiging’ dealeroutlets te openen waar zij dat maar willen.
Fabrikanten/importeurs kunnen volgens de nieuwe Verordening kiezen tussen een selectief en een exclusief dealernetwerk. Omdat het dealers bij exclusieve distributie toegestaan zou zijn om auto’s door te verkopen aan wie dan ook – handelaren, supermarkten, internetbedrijven – lijkt het onwaarschijnlijk dat veel fabrikanten voor deze distributiewijze zullen kiezen. Bij selectieve distributie kunnen fabrikanten/importeurs zelf bepalen hoeveel dealers zij in een land willen aanstellen, maar zij kunnen die dealers niet verbieden meerdere vestigingen te openen. Ofwel: ze houden grip op het aantal contractpartners, maar niet op het aantal en de locatie van de outlets. Een fabrikant/importeur zal een dealer weliswaar kunnen verplichten op een bepaalde locatie een dealerbedrijf te voeren, maar hij kan vervolgens niet voorkomen dat deze dealer ook elders vestigingen opent. Ook als een dealer besluit alleen te werken vanuit de hem aangewezen locatie, krijgt hij overigens wat meer vrijheid: hij mag volgens de nieuwe verordening actief klanten gaan werven (via persoonsgerichte mailings bijvoorbeeld) buiten zijn ‘rayon’. Dit is nu nog verboden.
De grotere handelsvrijheid van dealers zal er naar verwachting toe leiden dat de autoprijzen in Nederland zullen stijgen. De prijzen voor belasting worden hier – door de relatief hoge (BPM-)belasting – nu nog vrij laag gehouden. Bij ongewijzigde prijzen zou het voor Nederlandse dealers aantrekkelijk worden om in andere landen auto’s te gaan verkopen, bijvoorbeeld via een eigen daar te openen depot. Het ligt voor de hand dat fabrikanten/importeurs de voor-belastingprijzen in Nederland zullen verhogen om te voorkomen dat dit op grote schaal gaat gebeuren.
Als er verderop in de procedure – Monti moet nog met diverse partijen overleggen – geen veranderingen in het voorstel worden aangebracht, staat het merkgebonden kanaal een revolutionaire omwenteling te wachten. De meeste bronnen gaan er vanuit dat deze zal plaatsvinden na een overgangstermijn van één jaar, dus op 1 oktober 2003. De nieuwe verordening zou een looptijd hebben tot mei 2010.

Zie ook de reacties van Fred van Overbeeke onder het artikel ‘Monti-congres in Amsterdam’ op deze site.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Monti geeft dealers vestigingsvrijheid | Automotive Online

Monti geeft dealers vestigingsvrijheid

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dit betekent dat alle dealers in Europa, ook die van kleinere merken, de vrijheid krijgen om naast hun ‘hoofdvestiging’ dealeroutlets te openen waar zij dat maar willen.
Fabrikanten/importeurs kunnen volgens de nieuwe Verordening kiezen tussen een selectief en een exclusief dealernetwerk. Omdat het dealers bij exclusieve distributie toegestaan zou zijn om auto’s door te verkopen aan wie dan ook – handelaren, supermarkten, internetbedrijven – lijkt het onwaarschijnlijk dat veel fabrikanten voor deze distributiewijze zullen kiezen. Bij selectieve distributie kunnen fabrikanten/importeurs zelf bepalen hoeveel dealers zij in een land willen aanstellen, maar zij kunnen die dealers niet verbieden meerdere vestigingen te openen. Ofwel: ze houden grip op het aantal contractpartners, maar niet op het aantal en de locatie van de outlets. Een fabrikant/importeur zal een dealer weliswaar kunnen verplichten op een bepaalde locatie een dealerbedrijf te voeren, maar hij kan vervolgens niet voorkomen dat deze dealer ook elders vestigingen opent. Ook als een dealer besluit alleen te werken vanuit de hem aangewezen locatie, krijgt hij overigens wat meer vrijheid: hij mag volgens de nieuwe verordening actief klanten gaan werven (via persoonsgerichte mailings bijvoorbeeld) buiten zijn ‘rayon’. Dit is nu nog verboden.
De grotere handelsvrijheid van dealers zal er naar verwachting toe leiden dat de autoprijzen in Nederland zullen stijgen. De prijzen voor belasting worden hier – door de relatief hoge (BPM-)belasting – nu nog vrij laag gehouden. Bij ongewijzigde prijzen zou het voor Nederlandse dealers aantrekkelijk worden om in andere landen auto’s te gaan verkopen, bijvoorbeeld via een eigen daar te openen depot. Het ligt voor de hand dat fabrikanten/importeurs de voor-belastingprijzen in Nederland zullen verhogen om te voorkomen dat dit op grote schaal gaat gebeuren.
Als er verderop in de procedure – Monti moet nog met diverse partijen overleggen – geen veranderingen in het voorstel worden aangebracht, staat het merkgebonden kanaal een revolutionaire omwenteling te wachten. De meeste bronnen gaan er vanuit dat deze zal plaatsvinden na een overgangstermijn van één jaar, dus op 1 oktober 2003. De nieuwe verordening zou een looptijd hebben tot mei 2010.

Zie ook de reacties van Fred van Overbeeke onder het artikel ‘Monti-congres in Amsterdam’ op deze site.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.