Reclamebestedingen importeurs 8,8% lager

Redactie Redactie
• Laatste update:

De bestedingen voor auto’s in het A-segment groeiden met 31,6% naar 21,9 miljoen euro; goed voor een marktaandeel van 8,5%. Het B- en C-segment was met ruim 105 miljoen euro goed voor 41% van de totale mediabestedingen. In alle andere segmenten noteert Adfact een daling. De grootste daling (-25,7%) vond plaats in het zakelijke segment (Audi A4, Volkswagen Passat).

Introductiecampagnes
Uit de analyse van Adfact blijkt verder dat bijna 40% van de bruto mediabestedingen opging aan introductiecampagnes. In 2009 werd er ruim 10,3 miljoen euro meer aan introducties besteed (+11%).
De grootste introductiecampagnes van 2009:
1. Hyundai i20, €5.112.232
2. Renault Scenic, €3.505.532
3. Toyota Prius, €3.479.851

Mediumtypen
Televisie is veruit het populairste medium onder de autoadverteerders. Met 127,8 miljoen euro ging bijna de helft van het advertentiebudget op aan het duurste advertentiemedium. Dat is wel 16% minder dan in 2008. Buitenreclame zag het marktaandeel groeien van 4,2% naar 6%. In 2009 is radio de grootste stijger. Er werd ruim 4,5 miljoen euro meer besteed dan in 2008, een stijging van 10,4%. Tijdschriften zagen hun bestedingen dalen met ruim 2,9 miljoen euro, een daling van 25,2%.

Merken top 5
Renault blijft de grootste adverteerder. Nieuw in de top 5 is Citroën. Dit Franse merk besteedde 19% meer dan in 2008. Het bestverkopende merk van 2009, Volkswagen daalde van de derde naar de achtste plaats. Het automerk besteedde ruim 31,9% minder dan in 2008. Per auto gaf VW relatief weinig uit: 390 euro. De grootste daler (-88,3%) is Daihatsu, daar kwam de teller niet verder dan €883.562 in 2009. BMW is de grootste stijger en besteedde ruim 3 miljoen (83,2%) meer aan reclame dan in 2008.

Top vijf reclamebestedingen 2009:
Merk              Totaal (%tov2008)            Per auto (%tov2008)
1. Renault      €24.018.090 (11%)            €1.015 (77,1)
2. Toyota       €21.631.284 (-18,4%)        €577 (-14,9)
3. Peugeot     €20.955.917 (16,7%)         €707 (59,2)
4. Opel          €19.946.297 (-16,7%)        €761 (30,1)
5. Citroën       €17.313.355 (18,9%)         €863 (43,6)
Totale markt  €256.588.544 (-8,9%)  €661 (17,6%)

(Bron: Adfact, berekening Automotive)

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Reclamebestedingen importeurs 8,8% lager | Automotive Online

Reclamebestedingen importeurs 8,8% lager

Redactie Redactie
• Laatste update:

De bestedingen voor auto’s in het A-segment groeiden met 31,6% naar 21,9 miljoen euro; goed voor een marktaandeel van 8,5%. Het B- en C-segment was met ruim 105 miljoen euro goed voor 41% van de totale mediabestedingen. In alle andere segmenten noteert Adfact een daling. De grootste daling (-25,7%) vond plaats in het zakelijke segment (Audi A4, Volkswagen Passat).

Introductiecampagnes
Uit de analyse van Adfact blijkt verder dat bijna 40% van de bruto mediabestedingen opging aan introductiecampagnes. In 2009 werd er ruim 10,3 miljoen euro meer aan introducties besteed (+11%).
De grootste introductiecampagnes van 2009:
1. Hyundai i20, €5.112.232
2. Renault Scenic, €3.505.532
3. Toyota Prius, €3.479.851

Mediumtypen
Televisie is veruit het populairste medium onder de autoadverteerders. Met 127,8 miljoen euro ging bijna de helft van het advertentiebudget op aan het duurste advertentiemedium. Dat is wel 16% minder dan in 2008. Buitenreclame zag het marktaandeel groeien van 4,2% naar 6%. In 2009 is radio de grootste stijger. Er werd ruim 4,5 miljoen euro meer besteed dan in 2008, een stijging van 10,4%. Tijdschriften zagen hun bestedingen dalen met ruim 2,9 miljoen euro, een daling van 25,2%.

Merken top 5
Renault blijft de grootste adverteerder. Nieuw in de top 5 is Citroën. Dit Franse merk besteedde 19% meer dan in 2008. Het bestverkopende merk van 2009, Volkswagen daalde van de derde naar de achtste plaats. Het automerk besteedde ruim 31,9% minder dan in 2008. Per auto gaf VW relatief weinig uit: 390 euro. De grootste daler (-88,3%) is Daihatsu, daar kwam de teller niet verder dan €883.562 in 2009. BMW is de grootste stijger en besteedde ruim 3 miljoen (83,2%) meer aan reclame dan in 2008.

Top vijf reclamebestedingen 2009:
Merk              Totaal (%tov2008)            Per auto (%tov2008)
1. Renault      €24.018.090 (11%)            €1.015 (77,1)
2. Toyota       €21.631.284 (-18,4%)        €577 (-14,9)
3. Peugeot     €20.955.917 (16,7%)         €707 (59,2)
4. Opel          €19.946.297 (-16,7%)        €761 (30,1)
5. Citroën       €17.313.355 (18,9%)         €863 (43,6)
Totale markt  €256.588.544 (-8,9%)  €661 (17,6%)

(Bron: Adfact, berekening Automotive)

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.