Schuldenlast stijgt 58% door nieuwe leaseregel

Redactie Redactie
• Laatste update:

Uit het onderzoek bleek wel dat de zwaarte van de impact sterk verschilt tussen ondernemingen. Hierdoor drijven grote uitschieters de gemiddelde waarden sterk op. Slechts een kwart van de bedrijven zal naar verwachting een stijging in de schuldenlast zien van meer dan 25 procent. PWC heeft een berekening gemaakt waarbij deze uitschieters zijn weggelaten, hierin stijgt de gemiddelde schuldenlast met zo’n 8 procent.

Nederland
De leverage van Nederlandse ondernemingen wordt naar verwachting harder geraakt dan andere landen. De verhouding tussen schulden en eigenvermogen zal hier met gemiddeld 27 procentpunt stijgen. Dit kan Nederlandse ondernemingen op een achterstand zetten ten opzichte van buitenlandse ondernemingen, waarschuwt PWC. De gemiddelde stijging van de schuldenlast is in Nederland ook groter dan internationaal gezien: 111 procent ten opzichte van 58 procent internationaal. De Nederlandse mediaan van de toename ligt op 16 procent (t.o.v. 8%).

Autolease
Wat de precieze gevolgen voor de leasebranche zullen zijn, is nog niet duidelijk. “De regels zijn nog niet definitief vastgelegd. We zijn in gesprek met de regelgevers (International Accounting Standards Board – red) om de negatieve gevolgen voor onze klanten zo klein mogelijk te houden”, zegt Ward Snijders, woordvoerder van Leaseplan Corporation. “Naar verwachting zorgt de nieuwe richtlijn voor een administratieve last bij onze klanten, die we zullen helpen inzichtelijk te maken. Leasing zal interessant blijven, al is het alleen maar vanwege de service die we leveren, bijvoorbeeld rond verzekering en schade.”

Ook Richard Sikkel, directeur bij Athlon Car Lease, ziet de nieuwe boekhoudregels met vertrouwen tegemoet. “De kans is groot dat bedrijven straks optisch een groter vreemd vermogen hebben, maar nu moeten ze ook al de leaselasten inzichtelijk maken. Die worden geschaard onder ‘niet uit de balans blijkende verplichtingen’, een post waar banken nu ook naar kijken. Wat dat betreft verandert er dus niet zoveel. Wel neemt straks de rapportageplicht toe, een administratieve last die wij van onze klanten over zullen nemen.”
Volgens Sikkel vormt de nieuwe regel geen bedreiging voor de leasing: “Zelf een wagenpark aanschaffen is voor veel bedrijven geen optie: het moet toch gefinancierd worden. En ik verwacht niet dat bedrijven snel hun bedrijfswagens zullen afschaffen.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.