Kroes: BER kan weg

Redactie Redactie
• Laatste update:

Voor aftersales komt er wel een aparte guideline, omdat deze markt nog te weinig concurrerend is, stelt ze vandaag in een statement. Hierin roept ze belanghebbenden nogmaals op om te reageren op de voorstellen; de deadline hiervoor loopt tot en met 10 februari.

De internationale federatie van autoreparateurs Cecra nam het statement te baat om nogmaals haar ongenoegen over het stopzetten van de BER te uiten: zij vindt dat reparatie en verkoop te veel met elkaar verweven zijn om er aparte richtlijnen voor te hanteren.

Overigens vertelde Kroes vorige week in een interview met Automotive al dat de BER wat haar betreft eerder een negatieve uitwerking op de branche heeft gehad: deze is door de bescherming te weinig meegegaan in marktontwikkelingen. Ook zegt ze in dat interview een voorstel van onder meer de Europese fabrikantenorganisatie ACEA te steunen om een ‘code of conduct’ te introduceren. Hierin zouden dealerbeschermende clausules moeten worden opgenomen, zoals een minimum opzegtermijn en de mogelijkheid tot arbitrage. “Dit leidt tot meer transparantie in de contractuele relatie tussen dealer en fabrikant.”