Rechtbank: hersteller mag eigen risico betalen

Redactie Redactie
• Laatste update:

In de zaak draaide het in het kort om de rechtmatigheid van de volgende werkwijze: de hersteller factureert aan de verzekeraar een marktconforme prijs minus de eigen risicobijdrage van de polishouder. Dat bedrag neemt de hersteller dus voor eigen rekening. Volgens de Focwa-reglementen, opgesteld in samenwerking met verzekeraars, is deze werkwijze verboden; dit levert Focwa-leden dus een concurrentienadeel op. De Focwa spande een kort geding aan omdat het geven van ‘eigen risico-kortingen’ indruist tegen de beginselen van de schadeverzekering, die zou stellen dat verzekerden alleen de daadwerkelijk door hen geleden schade vergoed kunnen krijgen. Als er een hoger bedrag bij de verzekeraar wordt gedeclareerd – door hersteller of consument – dan dat er voor de schade feitelijk is betaald, is er sprake van fraude, zo redeneert de Focwa.

De rechtbank oordeelde dat de Focwa niet op kan komen voor de belangen van de verzekeraars; de claim dat de werkwijze van de hersteller strijdig is met de verzekeringsbeginselen, is daarom niet beoordeeld. Om diezelfde reden is de rechtbank ook voorbij gegaan aan de vraag of de handelswijze niet indruist tegen de bedoelingen van het hanteren van een eigen risico.
Ook oordeelde de rechtbank dat het herstelbedrijf zich niet aan de gedragsregels van de Focwa hoeft te houden, omdat ze geen lid is.

Focwa sectie Ruitschadeherstel onderzoekt de uitspraak momenteel. Secretaris Leo Smid desgevraagd: “Wij vinden dat elk bedrijf zich dient te houden aan de eigen risicoregeling in de polisvoorwaarden van de verzekeraar; volgens die regelingen mag je als herstelbedrijf niet het volledige eigen risico als korting toekennen aan de verzekerde. Onze leden doen dit ook niet. Er is nu dus sprake van oneerlijke concurrentie.”
Jan-Willem Wits van het Verbond van Verzekeraars: “Een dergelijke handelswijze is volgens mij alleen strijdig met de voorwaarden wanneer de hersteller de korting uiteindelijk doorberekent aan de verzekeraar, zodat deze uiteindelijk zelf voor het eigen risico opdraait. Maar dat zal tot een buitensporig hoog factuurbedrag leiden, en dat zal de verzekeraar zeker niet betalen.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Rechtbank: hersteller mag eigen risico betalen | Automotive Online

Rechtbank: hersteller mag eigen risico betalen

Redactie Redactie
• Laatste update:

In de zaak draaide het in het kort om de rechtmatigheid van de volgende werkwijze: de hersteller factureert aan de verzekeraar een marktconforme prijs minus de eigen risicobijdrage van de polishouder. Dat bedrag neemt de hersteller dus voor eigen rekening. Volgens de Focwa-reglementen, opgesteld in samenwerking met verzekeraars, is deze werkwijze verboden; dit levert Focwa-leden dus een concurrentienadeel op. De Focwa spande een kort geding aan omdat het geven van ‘eigen risico-kortingen’ indruist tegen de beginselen van de schadeverzekering, die zou stellen dat verzekerden alleen de daadwerkelijk door hen geleden schade vergoed kunnen krijgen. Als er een hoger bedrag bij de verzekeraar wordt gedeclareerd – door hersteller of consument – dan dat er voor de schade feitelijk is betaald, is er sprake van fraude, zo redeneert de Focwa.

De rechtbank oordeelde dat de Focwa niet op kan komen voor de belangen van de verzekeraars; de claim dat de werkwijze van de hersteller strijdig is met de verzekeringsbeginselen, is daarom niet beoordeeld. Om diezelfde reden is de rechtbank ook voorbij gegaan aan de vraag of de handelswijze niet indruist tegen de bedoelingen van het hanteren van een eigen risico.
Ook oordeelde de rechtbank dat het herstelbedrijf zich niet aan de gedragsregels van de Focwa hoeft te houden, omdat ze geen lid is.

Focwa sectie Ruitschadeherstel onderzoekt de uitspraak momenteel. Secretaris Leo Smid desgevraagd: “Wij vinden dat elk bedrijf zich dient te houden aan de eigen risicoregeling in de polisvoorwaarden van de verzekeraar; volgens die regelingen mag je als herstelbedrijf niet het volledige eigen risico als korting toekennen aan de verzekerde. Onze leden doen dit ook niet. Er is nu dus sprake van oneerlijke concurrentie.”
Jan-Willem Wits van het Verbond van Verzekeraars: “Een dergelijke handelswijze is volgens mij alleen strijdig met de voorwaarden wanneer de hersteller de korting uiteindelijk doorberekent aan de verzekeraar, zodat deze uiteindelijk zelf voor het eigen risico opdraait. Maar dat zal tot een buitensporig hoog factuurbedrag leiden, en dat zal de verzekeraar zeker niet betalen.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.