Wij zijn automotive
Automotive werkplaats | Nieuwsbrief | Colofon | Adverteren | Abonnement 
Online Adverteren
Vakblad adverteren
Bezig met laden...
Klik om te vergroten

'Nul procent bijtelling elektrische auto'

24-08-2009 09:51

De overheid wil elektrische auto's de eerste twee jaar vrijstellen van bijtelling. Na deze twee jaar gaat de helft van het huidige laagste tarief gelden: zeven procent. Dat melden verschillende media op basis van 'bronnen in Den Haag'. Op Prinsjesdag wordt de regeling officieel bekend gemaakt.

Mooi
Staatssecretaris Jan Kees de Jager van Financiën wil op deze manier een extra stimulans geven aan producenten van elektrische auto's. In mei opperde De Jager nog een bijtelling voor elektrische auto's van tien procent. Dat leverde hem veel kritiek op van branche-organisaties Bovag en RAI. Die vinden dat niet soort aandrijving, maar de mate van uitstoot het uitgangspunt zou moeten zijn voor fiscale stimuleringsmaatregelen. Bovendien zou een tien- procentstarief vanwege de hoge aanschafprijs van elektrische voertuigen geen zoden aan de dijk zetten.
Bovag en RAI geven aan nog niet op de hoogte te zijn van de nieuwste plannen van het kabinet. "We zoeken het uit, maar het lijkt erop dat de staatssecretaris zich iets heeft aangetrokken van onze bezwraren", zegt woordvoerder Harald Bresser van RAI-vereniging. "Dat hij opschuift is mooi, maar we blijven erbij dat maatregelen niet alleen voor EV's zou moeten gelden."

Worst
Leasebranchevereniging VNA heeft bedenkingen bij de nieuwe plannen van De Jager. "We zijn er van overtuigd dat de doorbraak van de elektrische auto er gaat komen, maar op dit moment zijn er nog veel onduidelijkheden en onzekerheden rond de inzet in de lease", zegt directeur Renate Hemerik. Zaken zoals de oplaadinfrastructuur en het exploitatiemodel moeten volgens de VNA eerst nog uitkristalliseren voordat elektrische auto's op grote schaal kunnen worden ingezet. Leasemaatschappijen hebben bijvoorbeeld gemerkt dat aan de groeiende populariteit van hybrides (dankzij belastingvoordelen) de nodige haken en ogen zitten met betrekking tot restwaarden en gebruik bij hoge kilometrages. "Het is met dit plan dus nog even de vraag of je leaserijders niet een een worst voorhoudt."
In algemene zin pleit de VNA voor flankerend beleid dat de koper van occasions stimuleert te kiezen voor zuinige en schone auto’s. "Bij aankoop zijn er wel allerlei bevorderende maatregelen, maar zodra deze auto’s hun tweede leven ingaan is er nagenoeg geen enkele fiscale prikkel om die auto’s extra aantrekkelijk te maken", aldus Hemerik. 

Reageer Doorsturen
Reacties (6)

Hoe groot zou de vraag zijn naar een betaalbare tweepersoons elektroauto met een range van 250 km en een topsnelheid van 120 km met litium PO4 batteries? Voor nog geen 19.000 euro? Iedereen zegt ‘men wil wel een betaalbare elektroauto’ maar getallen ontbreken, gaarne info hieromtrent. Mijn vraag geldt ook voor een elektrische bestelwagen, klein model met topsnelheid tot 95 km en een range van 140 km. Zou hier veel vraag naar zijn in diverse uitvoeringen? Ook hierover graag info.

JAN MULDER - RENOCAR - Geplaatst op 07-07-2010 13:37:54.

Het blijft oneerlijke concurrentie zolang er niet wordt gemeten obv werkelijke uitstoot. Uitgangspunt van de maatregel is toch "de vervuiler betaald"? Hoe kan memn dan rechtvaardigen dat de electrische wagens worden bevoordeeld boven (enkele) niet-electrische wagens die minder uitstoot produceren?
Zoals gewoonlijk slaat men de plank weer eens volledig mis om de milieulobby te pleasen.
De zakelijke (diesel) rijder betaald toch wel, nietwaar?

Steven Harteveld - CSC - Geplaatst op 25-08-2009 08:10:31.

Wat een negatieve benadering
Dit is een nieuwe markt, maar kennelijk gaat die bedient worden door nieuwe spelers.
Zowel Nissan als Mitsubishi komen in 2010 op de EU markt met full EV modellen.
De Mitsubishi MIEV is al sinds eind mei 2009 in serieproductie.
Interenssant is of de regeling ook geldt voor de hybride Opel Ampera

EV's zijn een gegeven, leer er mee omgaan. Zor dat je er klaar voor bent als de EV eindelijk ook in ons fossiele land opkomt.

En infrastructuur is natuurlijk al overal aanwezig, zoek gewoon een stopcontact.
Ervaring met de Mitsubishi Miev is dat 95% hem gewoon thuis oplaadt. Mitsubishi doet al een paar jaar veldtesten met enkele duizenden exemplaren.

Als er wat meer gebruikers komen, wordt het interessant om samen de accu kosten terug te verdienen door een virtuele energiecentrale te vormen met een Grid Cloud
Er zal zeker een overgangs periode van 10 tot 20 jaar zijn waarbij, dit heel voordelig is.
Daarna zulen er waarschijnlijk zo veel EV's met slimme lader on line zijn dat de piektarieven voor elektriciteit gaan dalen

Henk Daalder - Dutch EV - Geplaatst op 24-08-2009 17:33:14.

Wij, als leverancier van de TH!NK, zijn er wel erg blij mee!
Gelukkig bewijst de markt dat er veel vraag is naar een elektrische auto en deze nieuwe markt bedienen wij graag.
Elke stimulans vanuit de overheid juigen wij toe.
Voorst zal een gezonde marktwerking uiteindelijk bepalen of deze maatregelen voldoende zijn.
Aan ons zal het niet liggen.

Patrick Doornbos - Elmonet - Geplaatst op 24-08-2009 17:22:43.

Tip voor de minister van gloeilampen en dubbel glas: waarom geen subsidie ter stimulering van de aanschaf van zuinige elektrische apparaten voor huishoudelijk gebruik? Dat zet meer zoden aan de dijk dat dit geneuzel. Alsof er mensen zijn die staan te trappelen om in een Th!nk City te mogen stappen....

Marc Klaver - Freelance journalist - Geplaatst op 24-08-2009 12:25:19.

Weer een maatregel van onze zwalkende bestuurders om de indruk te wekken met het milieu bezig te zijn. Bijtelling geldt alleen voor zakelijke rijders die bijna altijd behoorlijk wat kilometers zullen rijden en dus nooit een wagen zullen kiezen met een max. actieradius van 150 km. Dit is het bekende milieugebalk. Het zou beter zijun wanneer eens échte maatregelen getroffen worden zoals subsidie van zonneoanelen met teruglevering overtollige stroom aan het openbare net tegen een faire prijs, zoals in Duitsland en Spanje. Zeer succesvol en zet werkelijk zoden aan de dijk! Maar ja, nu gaat 65% van de omzet in energie naar de staat, dat mag niet wegvallen.

Kees Huls - - Geplaatst op 24-08-2009 11:20:24.
Overige berichten
Maak Automotive uw homepage | Nieuwsbrief | Colofon | RSS-feeds


website realisatie CyberNed Internet Services