‘Nul procent bijtelling elektrische auto’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Mooi
Staatssecretaris Jan Kees de Jager van Financiën wil op deze manier een extra stimulans geven aan producenten van elektrische auto`s. In mei opperde De Jager nog een bijtelling voor elektrische auto`s van tien procent. Dat leverde hem veel kritiek op van branche-organisaties Bovag en RAI. Die vinden dat niet soort aandrijving, maar de mate van uitstoot het uitgangspunt zou moeten zijn voor fiscale stimuleringsmaatregelen. Bovendien zou een tien- procentstarief vanwege de hoge aanschafprijs van elektrische voertuigen geen zoden aan de dijk zetten.
Bovag en RAI geven aan nog niet op de hoogte te zijn van de nieuwste plannen van het kabinet. "We zoeken het uit, maar het lijkt erop dat de staatssecretaris zich iets heeft aangetrokken van onze bezwraren", zegt woordvoerder Harald Bresser van RAI-vereniging. "Dat hij opschuift is mooi, maar we blijven erbij dat maatregelen niet alleen voor EV`s zou moeten gelden."

Worst
Leasebranchevereniging VNA heeft bedenkingen bij de nieuwe plannen van De Jager. "We zijn er van overtuigd dat de doorbraak van de elektrische auto er gaat komen, maar op dit moment zijn er nog veel onduidelijkheden en onzekerheden rond de inzet in de lease", zegt directeur Renate Hemerik. Zaken zoals de oplaadinfrastructuur en het exploitatiemodel moeten volgens de VNA eerst nog uitkristalliseren voordat elektrische auto`s op grote schaal kunnen worden ingezet. Leasemaatschappijen hebben bijvoorbeeld gemerkt dat aan de groeiende populariteit van hybrides (dankzij belastingvoordelen) de nodige haken en ogen zitten met betrekking tot restwaarden en gebruik bij hoge kilometrages. "Het is met dit plan dus nog even de vraag of je leaserijders niet een een worst voorhoudt."
In algemene zin pleit de VNA voor flankerend beleid dat de koper van occasions stimuleert te kiezen voor zuinige en schone auto’s. "Bij aankoop zijn er wel allerlei bevorderende maatregelen, maar zodra deze auto’s hun tweede leven ingaan is er nagenoeg geen enkele fiscale prikkel om die auto’s extra aantrekkelijk te maken", aldus Hemerik.

 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

‘Nul procent bijtelling elektrische auto’ | Automotive Online

‘Nul procent bijtelling elektrische auto’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Mooi
Staatssecretaris Jan Kees de Jager van Financiën wil op deze manier een extra stimulans geven aan producenten van elektrische auto`s. In mei opperde De Jager nog een bijtelling voor elektrische auto`s van tien procent. Dat leverde hem veel kritiek op van branche-organisaties Bovag en RAI. Die vinden dat niet soort aandrijving, maar de mate van uitstoot het uitgangspunt zou moeten zijn voor fiscale stimuleringsmaatregelen. Bovendien zou een tien- procentstarief vanwege de hoge aanschafprijs van elektrische voertuigen geen zoden aan de dijk zetten.
Bovag en RAI geven aan nog niet op de hoogte te zijn van de nieuwste plannen van het kabinet. "We zoeken het uit, maar het lijkt erop dat de staatssecretaris zich iets heeft aangetrokken van onze bezwraren", zegt woordvoerder Harald Bresser van RAI-vereniging. "Dat hij opschuift is mooi, maar we blijven erbij dat maatregelen niet alleen voor EV`s zou moeten gelden."

Worst
Leasebranchevereniging VNA heeft bedenkingen bij de nieuwe plannen van De Jager. "We zijn er van overtuigd dat de doorbraak van de elektrische auto er gaat komen, maar op dit moment zijn er nog veel onduidelijkheden en onzekerheden rond de inzet in de lease", zegt directeur Renate Hemerik. Zaken zoals de oplaadinfrastructuur en het exploitatiemodel moeten volgens de VNA eerst nog uitkristalliseren voordat elektrische auto`s op grote schaal kunnen worden ingezet. Leasemaatschappijen hebben bijvoorbeeld gemerkt dat aan de groeiende populariteit van hybrides (dankzij belastingvoordelen) de nodige haken en ogen zitten met betrekking tot restwaarden en gebruik bij hoge kilometrages. "Het is met dit plan dus nog even de vraag of je leaserijders niet een een worst voorhoudt."
In algemene zin pleit de VNA voor flankerend beleid dat de koper van occasions stimuleert te kiezen voor zuinige en schone auto’s. "Bij aankoop zijn er wel allerlei bevorderende maatregelen, maar zodra deze auto’s hun tweede leven ingaan is er nagenoeg geen enkele fiscale prikkel om die auto’s extra aantrekkelijk te maken", aldus Hemerik.

 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.