Principe-akkoord fusie Porsche/VW

Redactie Redactie
• Laatste update:

Binnenkort zal Porsche de meeste van haar opties op VW-aandelen verkopen aan Qatar. Hiermee wordt de oliestaat de derde grootste aandeelhouder in Volkswagen. Tegelijk gaat Porsche in gesprek met de banken voor een nieuw financieringsplan.

Als deze stappen zijn voltooid, zal VW eind dit jaar een aandeel van 42 procent in Porsche nemen. Hiervoor verwacht het zo’n 3,3 miljard euro te betalen. Om dit te financiering wil VW het eerste half jaar van 2010 een kapitaalverhoging realiseren door extra aandelen uit te geven. Hiervoor is toestemming van de aandeelhouders nodig. Eind dit jaar zal er een buitengewone aandeelhoudersvergadering hierover plaatsvinden.

Het merk Porsche is in het gefuseerde bedrijf een onafhankelijke afdeling, zoals Audi dat nu ook is. De nieuwe groep bevat tien merken en verwacht zo’n 6,4 miljoen voertuigen te verkopen en zal 400 duizend medewerkers hebben.

In het persbericht wordt niet ingegaan op geluiden in de Duitse media dat het failliete Karmann ook onderdeel van de nieuwe groep gaat uitmaken. De autoproducent zou kleine aantallen auto`s voor VW gaan bouwen.

Principe-akkoord fusie Porsche/VW | Automotive Online

Principe-akkoord fusie Porsche/VW

Redactie Redactie
• Laatste update:

Binnenkort zal Porsche de meeste van haar opties op VW-aandelen verkopen aan Qatar. Hiermee wordt de oliestaat de derde grootste aandeelhouder in Volkswagen. Tegelijk gaat Porsche in gesprek met de banken voor een nieuw financieringsplan.

Als deze stappen zijn voltooid, zal VW eind dit jaar een aandeel van 42 procent in Porsche nemen. Hiervoor verwacht het zo’n 3,3 miljard euro te betalen. Om dit te financiering wil VW het eerste half jaar van 2010 een kapitaalverhoging realiseren door extra aandelen uit te geven. Hiervoor is toestemming van de aandeelhouders nodig. Eind dit jaar zal er een buitengewone aandeelhoudersvergadering hierover plaatsvinden.

Het merk Porsche is in het gefuseerde bedrijf een onafhankelijke afdeling, zoals Audi dat nu ook is. De nieuwe groep bevat tien merken en verwacht zo’n 6,4 miljoen voertuigen te verkopen en zal 400 duizend medewerkers hebben.

In het persbericht wordt niet ingegaan op geluiden in de Duitse media dat het failliete Karmann ook onderdeel van de nieuwe groep gaat uitmaken. De autoproducent zou kleine aantallen auto`s voor VW gaan bouwen.