‘Crisis versnelt opkomst Bric-landen’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Als voorbeeld van de verschuiving naar de Bric`s noemt A.D. Little de aandacht voor de Indiase Tata Nano, de interesse van Chinese autofabrikanten in Opel en Volvo en de grote problemen waarin Westerse zwaargewichten als GM en Chrysler verkeren. “De exclusieve club van machtigste internationale automotive-bedrijven zal in 2020 vijf nieuwe leden uit China en één uit India bevatten”, voorspelt Marc Winterhoff, directeur van de automotive sectie van A.D. Little.

De Chinezen komen

Vooral de Chinese fabrikanten zullen snel over de grens uitbreiden, voorspelt A.D. Little. Hierbij staat het gebrek aan know-how niet meer in de weg: technologische en bedrijfskundige kennis worden gekocht of bij andere bedrijven opgedaan. “Gevestigde fabrikanten moeten strategieën ontwikkelen om op lange termijn hun innovatieve technologische kennis te beveiligen”, waarschuwt Winterhoff.

Chinese fabrikanten zijn hard op weg om ook elektrische aandrijvingen te ontwikkelen. Op dit gebied verwachten zij hun achterstand te kunnen inlopen.