Een showroom is niet duur – Adriani

Hans Adriani Hans Adriani
• Laatste update:

Als we even uit gaan van het bestaansrecht van een dealer (en dat recht is er) dan verkoopt hij nieuwe auto’s en die moet je op enig moment in het verkoopproces aan de klant kunnen laten zien en dat doe je in een showroom. En afhankelijk van de rayongrootte is die showroom klein of groot. Afhankelijk van de ambitie van de dealer (en van de importeur) is die mooi of lelijk. En een showroom hoeft helemaal niet duur te zijn; je moet je nieuwe en gebruikte auto’s toch ergens laten, dus kun je ze net zo goed in een locatie genaamd showroom zetten. En internet maakt showrooms totaal niet overbodig.

Frans en Roderick
Een andere onzinnige stelling is het onderscheid tussen premium en volume merken. En dan met name op het gebied van emotie. Meestal wordt dit verschil verkondigd door deskundigen die zelf met een duur merk rijden zoals Audi, Saab of Jaguar. Zij rechtvaardigen hun keuze door te stellen dat deze merken een hoge emotionele lading hebben. En dat een gemiddeld publiek meer kiest voor huis, tuin en keuken. Nou, zij vergissen zich, want Oom Frans is met zijn Toyota Yaris net zo emotioneel blij als Roderick met zijn Alfa. En als je de stelling poneert dat internet de autoverkoop gaat overnemen, dan heb je er werkelijk geen verstand van. Gaan wij niet meemaken, en ik kan nog zo’n 60 jaar mee. Deze mening ga ik niet weer beargumenteren. We stoppen deze Automotive in een kluis en halen hem er over 20 jaar uit. En dan zien we dat het klopte.

De fout die bij al deze stellingen gemaakt wordt, is dat ze op excessen gebaseerd zijn. En op foute organisaties en vooroordelen. Op klantonvriendelijke autoverkopers in foute pakken en op overjarige voorraden auto’s die soms inderdaad met hoge korting via het internet aangeboden worden. Maar een normaal, goed geleid dealerbedrijf is van alle tijden.

Hans Adriani, dealer bd
hans@dsolution.eu

Geplaatst in rubriek:
Hans Adriani
Hans Adriani

Adriani is Toyota-dealer buiten bedrijf en zit tegenwoordig in de IT. Deze langstzittende columnist van Automotive geeft elk nummer van Automotive Management zijn bijzondere kijk op de branche.