‘Ombouw bpm duur en onlogisch’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Daarnaast leidt de maatregel volgens de belangenorganisaties tot een welvaartsafname van 1,338 miljard euro, terwijl daar slechts een welvaartsbate van 42 miljoen euro tegenover staat. De jaarlijkse CO2-afname bedraagt volgens het DHV-rapport 1,1 procent in de periode 2009-2020 en is daarmee volgens de branchepartijen `nihil`. Door de ombouw van de bpm (2009-1013) naar een CO2-heffing nemen de belastinginkomsten in 2013 met 650 miljoen euro toe. Doordat er minder en kleinere auto`s verkocht worden daalt dit bedrag tot 240 miljoen euro. Door het wegvallen van de mrb, bedragen de totale extra schatkistinkomsten 160 miljoen euro. Volgens het Ministerie is dit onzin. "Mocht zich tegen alle aannames in toch een lastenverzwaring voordoen, dan is de wet zo vormgegeven dat de tarieven worden aangepast", aldus het Ministerie in een reactie.

Welvaartsverlies
Het welvaartsverlies tot (1,339 miljard euro tot 2020) ontstaat onder meer doordat de restwaarden afnemen en producenten van auto`s minder inkomsten hebben. Ook hebben importeurs in totaal 8 miljoen euro extra aan administratieve lasten.

In een gezamenlijk statement laten de partijen weten dat de invoering van de CO2-taks haaks staat op de lancering van het plan voor Anders betalen voor mobiliteit, waarbij de autobezitter in 2014 gaat betalen per kilometer. Volgens de partijen wordt de verwarring voor de consument met de invoering van de CO2-taks alleen maar groter. "Het is zeer onlogisch om een belasting die binnen enkele jaren verdwijnt nog ingrijpend te veranderen", aldus het rapport.
Het Ministerie veegt daarentegen de vloer aan met het rapport: "Niet alleen de aannames, maar ook de conclusies van dit onderzoek zijn gebaseerd op verkeerde, verouderde en onduidelijke aannames."

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

‘Ombouw bpm duur en onlogisch’ | Automotive Online

‘Ombouw bpm duur en onlogisch’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Daarnaast leidt de maatregel volgens de belangenorganisaties tot een welvaartsafname van 1,338 miljard euro, terwijl daar slechts een welvaartsbate van 42 miljoen euro tegenover staat. De jaarlijkse CO2-afname bedraagt volgens het DHV-rapport 1,1 procent in de periode 2009-2020 en is daarmee volgens de branchepartijen `nihil`. Door de ombouw van de bpm (2009-1013) naar een CO2-heffing nemen de belastinginkomsten in 2013 met 650 miljoen euro toe. Doordat er minder en kleinere auto`s verkocht worden daalt dit bedrag tot 240 miljoen euro. Door het wegvallen van de mrb, bedragen de totale extra schatkistinkomsten 160 miljoen euro. Volgens het Ministerie is dit onzin. "Mocht zich tegen alle aannames in toch een lastenverzwaring voordoen, dan is de wet zo vormgegeven dat de tarieven worden aangepast", aldus het Ministerie in een reactie.

Welvaartsverlies
Het welvaartsverlies tot (1,339 miljard euro tot 2020) ontstaat onder meer doordat de restwaarden afnemen en producenten van auto`s minder inkomsten hebben. Ook hebben importeurs in totaal 8 miljoen euro extra aan administratieve lasten.

In een gezamenlijk statement laten de partijen weten dat de invoering van de CO2-taks haaks staat op de lancering van het plan voor Anders betalen voor mobiliteit, waarbij de autobezitter in 2014 gaat betalen per kilometer. Volgens de partijen wordt de verwarring voor de consument met de invoering van de CO2-taks alleen maar groter. "Het is zeer onlogisch om een belasting die binnen enkele jaren verdwijnt nog ingrijpend te veranderen", aldus het rapport.
Het Ministerie veegt daarentegen de vloer aan met het rapport: "Niet alleen de aannames, maar ook de conclusies van dit onderzoek zijn gebaseerd op verkeerde, verouderde en onduidelijke aannames."

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.