Belastingdienst erkent foute heffing rest-bpm

Redactie Redactie
• Laatste update:

De bpm voor deze auto’s wordt verrekend op basis van de huidige regelgeving, die een lager bpm-tarief maar een hogere slurptaks kent dan die van 2008. Dat betekent dat sommige geïmporteerde auto’s – afhankelijk van de hoogte van de slurptaks – nu voor een hogere rest-bpm worden aangeslagen dan de rest-bpm die op soortgelijke Nederlandse auto`s zit.

Diverse autobedrijven hebben inmiddels bezwaar bij de douane aangetekend op basis van Europees recht, dat stelt dat de lokale handel niet bevoordeeld mag worden ten opzichte van import. Dit betekent onder meer dat importauto’s niet met een hogere bpm mogen worden belast dan al op de binnenlandse markt aanwezige soortgelijke auto’s aan rest-bpm in zich hebben. Bedrijven die een bezwaarschrift indienden, kregen het bpm-verschil terug.

Volgens Bolsenbroek kan het nadeel per auto oplopen tot tweeduizend euro. “Inmiddels zijn er een paar honderd bezwaren hiertegen in behandeling, en een aantal hiervan is al gegrond verklaard.” De Douane bevestigt het verhaal, en zegt dat in alle soortgelijke gevallen het bpm-verschil zal worden terugbetaald.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.