Fiat smeedt nieuw concern en splitst op

Redactie Redactie
• Laatste update:

Gisteren voerde Fiat-ceo Sergio Marchionne gesprekken met Duitse ministers over de overname van Opel. In het plan van Marchionne wordt hierbij de GM-vestiging in Kaiserslautern afgestoten. De Duitse vakbonden vrezen ontslag voor duizenden Duitse werknemers, omdat Marchionnes doel zou zijn om jaarlijks 1 miljard euro uit te sparen door op dezelfde banden Fiats en Opels te produceren. Ook de ondernemingsraad van Opel is fel gekant tegen een overname door Fiat. Volgens de Volkskrant geeft de OR de voorkeur aan een overname door de Canadese candidaat Magna.

Voor de fusie vraagt Fiat steun van de Europese overheden ter waarde van ongeveer 5 miljard euro. Als Chrysler, GM Europe en Fiat worden samengevoegd, ontstaat volgens het FD de grootste autobouwer van Europa, met een omzet van ongeveer 80 miljard euro en een jaarproductie van zeven miljoen auto’s.

De huidige plannen van Marchionne passen geheel in zijn visie: de topbestuurder betoogt al langer dat er in de toekomst slechts plaats is voor zo’n zes autoconcerns in de wereld, met een productie van minimaal zes miljoen auto’s.

In dagblad AD worden ook veel vraagtekens gezet bij de plannen van Fiat. De deal met Chrysler is begrijpelijk omdat er weinig overlappende modellen worden gemaakt en omdat de Fiat-modellen via het Chrysler-netwerk gemakkelijker op de Amerikaanse markt kunnen worden gezet. In de modellen van Saab, Opel en Fiat zou volgens analisten echter veel overlap zitten.