Bovag wil nieuwe afdracht bpm

Redactie Redactie
• Laatste update:

Aanleiding voor de oproep van Bovag zijn de bpm-perikelen die zich nu voordoen bij Saab- en Kia-dealers. Zij hebben miljoenen euro’s aan bpm-gelden afgedragen aan Kroymans, maar door het faillissement van de importeur is dit geld (2,7 miljoen euro volgens de Bovag) nooit bij de Belastingdienst aangekomen. Deze heeft daarom de betrokken kentekens geblokkeerd. Als dealers de auto´s `vrij` willen krijgen, moeten ze nogmaals de bpm betalen.

Het probleem komt voort uit het ingewikkelde bpm-afdracht systeem. De eindgebruiker (consument) is de betalingsplichtige, maar de importeur draagt de bpm uiteindelijk af, in de regel 6 tot 8 weken na de tenaamstelling. Dit heet de versnelde kenteken regeling (VKR), en is in het leven geroepen om dat er anders jaarlijks 500 duizend losse transacties richting Belastingdienst zouden plaatsvinden. De rol van de dealer is simpel. Hij int van de koper en betaalt aan de importeur. Hierbij zijn er twee mogelijkheden. De dealer betaalt bij de tenaamstelling, óf hij betaalt bij de kentekenaanvraag het bpm-bedrag al vooruit. Dat laatste gebeurde onder andere binnen Kroymans bij de Kia- en Alfa-importbedrijven. De Belastingdienst heeft laten weten dat er voor kentekens die al tenaamgesteld zijn, geen navordering komt. In de gevallen waarbij de betaling bij de kentekenaanvraag is gedaan, moet de bpm nogmaals worden betaald.

Om in de toekomst een dergelijke dubbele afdracht te voorkomen, wil Bovag met de Belastingdienst en met RAI Vereniging om de tafel om een nieuwe methode te ontwikkelen. “Er zijn twee mogelijkheden”, aldus Bovag Autodealers-voorzitter Geert Vermeer. “We komen er samen uit. En als de importeurs niet meewerken dan gaan we zelf verder met de Belastingsdienst. Maar de regeling gaat veranderen."

`Niet bij grofvuil`
Bij de RAI Vereniging is men terughoudend over een mogelijke nieuwe regeling. “Het huidige systeem is snel en effectief; we willen het daarom niet zomaar bij het grofvuil willen zetten”, zegt Wijnand de Geus, secretaris van de afdeling Auto`s. “En er gaan ook dealers failliet. Dat heeft importeurs ook bpm-geld gekost. Bij faillissementen vallen spaanders. ”
RAI Vereniging heeft zelf ook contact gezocht met het Ministerie van Financiën, maar is nog niet in gesprek met de Bovag. “We zitten nu in de fase van ‘factfinding’. Het is nog te vroeg om al te filosoferen over een nieuwe systematiek.”

Lees meer in Automotive 9, die vandaag verschijnt.

 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.