‘Plan Opel-dealers is doorbraak in merkkanaal’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Euroda heeft de Europese dealers gevraagd per auto €150 te doneren om zo gezamenlijk een aandeel van ongeveer twintig procent in fabrikant Opel te kunnen nemen. “Als we een belang krijgen, betekent dit ook dat we iets te zeggen krijgen, bijvoorbeeld op het gebied van marges en standards”, aldus Timmer. “Er wordt, ook in Nederland, veel geroepen over de verhouding tussen dealers en fabrikant, maar dat los je niet op door in gesprek te gaan met de importeurs; die doen vaak ook slechts wat ze wordt opgedragen door de fabrikant.”

Duitsland is akkoord
Gisteren stemden de Duitse dealers in met het plan; zij zijn volgens Timmer goed voor ongeveer 20% van de jaarlijkse Opel-verkoop in Europa. De Nederlandse dealervereniging gaf eerder ook aan welwillend tegenover het plan te staan. “Op 15 mei wordt er definitief over dit plan besloten”, aldus Timmer. “Ik verwacht uiterlijk eind april van elk land te vernemen of ze akkoord zijn.”

Het gaat in totaal om 25 landen. Naast goedkeuring van de dealers, is het voor dit plan ook van belang dat Opel uiteindelijk wordt losgeweekt van GM. “We willen dat GM een aandeel in Opel houdt, omdat we veel hebben aan die kennis op het gebied van research en development. Maar het moet niet zo zijn dat het geld uiteindelijk weer naar Amerika gaat”, aldus Timmer. “Ook moet er een derde aandeelhouder komen, bijvoorbeeld een andere fabrikant, maar de meeste hebben momenteel even genoeg aan hun eigen sores. Vandaar dat de Duitse overheid wordt gevraagd tijdelijk een belang te nemen.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.