Vermeer: snijden in dealernetwerk

Redactie Redactie
• Laatste update:

Ook zei Vermeer dat het businessmodel in de autobranche van een push- naar een samenwerkingsmodel moet. "Er zijn franchisemodellen waar naast verplichtingen een rendementsafspraak is gemaakt. Waarom kan dat bij ons niet?" Vermeer zei vertrouwen te hebben in de taskforce die op zijn intiatief is opgericht om de samenwerking te verbeteren.

De overheid moet volgens Vermeer lastenverlichting brengen, maar doet het nog veel te weinig. "Het ergert mij mateloos dat de banken met miljarden overeind worden gehouden, maar dat ze de kredietverlening nauwelijks op gang brengen. Dat is een schande en de overheid zou daar hard tegen moeten optreden."

de ene na de andere
Het omvallen van bedrijven, zowel in de industrie, alsook in de retail en ook in meerdere branches, heeft volgens Vermeer te maken met de crisis, maar er zijn individueel grote verschillen over ‘waar het dan fout gaat’. "Vaak zijn het bedrijven die in de pas achter ons liggende jaren – op groeiprognoses – te zwaar geïnvesteerd hebben. Veel bedrijven in de retail hebben zich, wat ik noem `kapot gefilialiseerd`, door de ene vestiging na de andere te openen." Verder zijn er veel investeringen gepleegd op prognoses van merken die alle realiteit te buiten gingen.

`gebrek aan creativiteit`
Ook heeft Vermeer kritiek op het gebrek aan creativiteit in de branche. "Het enige wat we kunnen verzinnen zijn actiemodellen, extra kortingen en uitgestelde betalingen." Ook maakte Vermeer bekend dat Bovag Autodealer en Truckdealers binnen een cluster gaan opereren. Concreet betekent dat de backoffice van beide afdelingen wordt gecentraliseerd.

 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.