‘Rest-bpm dikwijls te hoog’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Bij nieuwe auto’s waarvan vorig jaar het kenteken is afgegeven maar die nog op naam moeten worden gesteld, wordt de bpm berekend volgens het 2009-regime; hierbij ligt de CO2-heffing (slurptaks) hoger dan vorig jaar. Door aanspraak te maken op de overgangsregeling, wordt de slurptaksregeling van 2008 als uitgangspunt genomen. “Dit is gunstig voor auto’s waarvan de CO2-drempelwaarde (205 g/km voor benzine en 170 g/km voor diesel – red) wordt overschreden”, aldus Bolsenbroek. “Bij een diesel met een netto catalogusprijs (NCP) van 60 duizend euro en een uitstoot van 240 g/km, is het verschil tussen het 2009- en 2008 tarief ruim tweeduizend euro.”

Import
Deze overgangsregeling kan ook worden gebruikt voor importauto’s, zegt Bolsenbroek. Ook op een auto die tussen 1 februari en 31 december 2008 in het buitenland is geregistreerd en die nu naar Nederland wordt geïmporteerd, wordt de rest-bpm berekend op basis van de ‘2009-grondslag’. Dat betekent dat er meer slurptaks moet worden betaald dan over een soortgelijke auto die in 2008 voor het eerst in Nederland is geregistreerd. De onevenredigheid gaat hierbij niet op voor auto’s van voor 1 februari 2008, zegt Bolsenbroek. “Omdat er toen geen slurptaks bestond, wordt deze bij de berekening van de rest-bpm buiten beschouwing gelaten.”

Lokale handel
Volgens Bolsenbroek zal de overheid echter ook na 1 maart 2009 voor de importauto’s de regeling moeten hanteren. “Het Europese verdrag zegt op basis van Artikel 90 duidelijk dat de lokale handel niet bevoordeeld mag worden ten opzichte van import.” Op de website van Bolsenbroek, Van den Boogaard & Partners is het bpm-verschil voor zowel nieuwe als gebruikte auto’s te calculeren.

Voordeel
Bolsenbroek beaamt dat het bpm-verschil ook in je voordeel kan werken, maar dat is volgens hem slechts een theoretisch voordeel. “Dan gaat het om auto’s in goedkopere klassen, en dan is het prijsverschil dermate laag dat importeren geen toegevoegde waarde heeft. Op middenklasse auto’s en in het hogere segment is er vaak een nadeel van duizenden euro’s.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.