Toyota-occasionrijders meest merktrouw

Redactie Redactie
• Laatste update:

Van de mensen die nu een Toyota-occasion rijden, zegt 57% de volgende keer weer voor Toyota te kiezen. Op de tweede plaats staat Volvo (54%), derde staat Audi (52%). Opvallend is dat de merktrouw per leeftijdsgroep verschilt. Zo zijn onder de jongeren (geboortejaar 1973-1990) de Audi-occasionbezitters juist het meest merktrouw (55%), in de middengroep (’53-’72) de Mazda-rijders (60%). Onder de senioren kent Toyota de meest vaste klantenkring.

WDM-consultant Matthijs van Zanten concludeert op basis van de analyse dat autobedrijven serieuzer moeten omgaan met hun occasionverkoop. “Bij nieuwe auto’s is de merktrouw een belangrijk fenomeen. Vreemd genoeg lijkt er voor de merktrouw van een occasionkoper weinig belangstelling, terwijl die merktrouw vergelijkbaar is.”

Lees meer over het onderzoek in de occasionspecial van Automotive, die vandaag is verschenen.