Historisch dieptepunt voor Toyota

Redactie Redactie
• Laatste update:

Volgens Watanabe verkeert de autofabrikant in "een nooit eerder vertoonde noodsituatie". De verwachting is dat het operationele verlies in het huidige boekjaar, dat loopt tot 31 maart 2009, uit zal komen op 150 miljard yen, zo’n 1,19 miljard euro.

De totale winstverwachting is met 91% neerwaarts bijgesteld tot 50 miljard yen (was eerder 550 miljard yen). In het afgelopen boekjaar werd nog een recordwinst gerealiseerd van 2,3 biljoen yen. Het is de tweede keer in nog geen twee maanden dat Toyota de verwachtingen bijstelt. Het verlies is volgens Toyota te wijten aan een dure yen en een snel krimpende automarkt. Er komen verschillende maatregelen om de verliezen op te vangen.

Watanabe zegt dat er productieverlagingen komen en in circa een kwart van alle fabrieken worden de werktijden drastisch verkort. Bovendien gaan de bonussen van het management omlaag.

Historisch dieptepunt voor Toyota | Automotive Online

Historisch dieptepunt voor Toyota

Redactie Redactie
• Laatste update:

Volgens Watanabe verkeert de autofabrikant in "een nooit eerder vertoonde noodsituatie". De verwachting is dat het operationele verlies in het huidige boekjaar, dat loopt tot 31 maart 2009, uit zal komen op 150 miljard yen, zo’n 1,19 miljard euro.

De totale winstverwachting is met 91% neerwaarts bijgesteld tot 50 miljard yen (was eerder 550 miljard yen). In het afgelopen boekjaar werd nog een recordwinst gerealiseerd van 2,3 biljoen yen. Het is de tweede keer in nog geen twee maanden dat Toyota de verwachtingen bijstelt. Het verlies is volgens Toyota te wijten aan een dure yen en een snel krimpende automarkt. Er komen verschillende maatregelen om de verliezen op te vangen.

Watanabe zegt dat er productieverlagingen komen en in circa een kwart van alle fabrieken worden de werktijden drastisch verkort. Bovendien gaan de bonussen van het management omlaag.