Gekijf over Mercedes-beeldmerk

Redactie Redactie
• Laatste update:

“We vragen ons af wat Mercedes hier mee wil bereiken. Kunnen ze zich niet beter op de kredietcrisis richten, in plaats van te jagen op voor hun onbelangrijke autobedrijfjes”, zegt Rick van de Ven van Dealeroccasionhuis. "We mogen wel zoveel mogelijk Mercedessen verkopen om zo de doorstroming van de gebruikte Mercedessen intact te houden."
Volgens Huub Dubbelman, woordvoerder van de importeur, is het logisch dat Mercedes haar merk beschermt. “Er wordt door de fabrikant veel tijd en geld in het logo gestoken. Maar het staat het bedrijf vrij om op de site ons merk te vernoemen, dat mag wel.” Jaarlijks sommeert Mercedes-Benz een aantal universele bedrijven om het merklogo weg te halen. Dubbelman: “Het merklogo is exclusief voorbehouden aan partners van Mercedes-Benz.” Van de Ven vindt dit onzin. “Niemand zal denken dat wij een officiële band hebben met het merk, er staan logo’s van alle merken die wij verkopen. Het is triest dat ze zonder goede reden kleine bedrijfjes die hard werken, aanpakken.”

Wetgeving
Volgens Eric Matser, advocaat gespecialiseerd in merkenrecht bij Van den Boomen Advocaten, is het maar de vraag of Mercedes juridisch gezien kan eisen dat het merklogo niet gebruikt mag worden door Dealeroccasionhuis. “Ik denk dat Mercedes wel een rechter kan vinden die haar in het gelijk stelt, maar er is nog steeds onduidelijkheid over de interpretatie van de Europese regels. Volgens Europese wetgeving is het gebruik niet toegestaan als de indruk gewekt wordt dat het bedrijf onderdeel is van het Mercedes-netwerk. Dat is hier niet het geval. In veel vergelijkbare rechtszaken is er door rechters in het voordeel beslist van de fabrikanten en importeurs, maar niet in alle gevallen."

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Gekijf over Mercedes-beeldmerk | Automotive Online

Gekijf over Mercedes-beeldmerk

Redactie Redactie
• Laatste update:

“We vragen ons af wat Mercedes hier mee wil bereiken. Kunnen ze zich niet beter op de kredietcrisis richten, in plaats van te jagen op voor hun onbelangrijke autobedrijfjes”, zegt Rick van de Ven van Dealeroccasionhuis. "We mogen wel zoveel mogelijk Mercedessen verkopen om zo de doorstroming van de gebruikte Mercedessen intact te houden."
Volgens Huub Dubbelman, woordvoerder van de importeur, is het logisch dat Mercedes haar merk beschermt. “Er wordt door de fabrikant veel tijd en geld in het logo gestoken. Maar het staat het bedrijf vrij om op de site ons merk te vernoemen, dat mag wel.” Jaarlijks sommeert Mercedes-Benz een aantal universele bedrijven om het merklogo weg te halen. Dubbelman: “Het merklogo is exclusief voorbehouden aan partners van Mercedes-Benz.” Van de Ven vindt dit onzin. “Niemand zal denken dat wij een officiële band hebben met het merk, er staan logo’s van alle merken die wij verkopen. Het is triest dat ze zonder goede reden kleine bedrijfjes die hard werken, aanpakken.”

Wetgeving
Volgens Eric Matser, advocaat gespecialiseerd in merkenrecht bij Van den Boomen Advocaten, is het maar de vraag of Mercedes juridisch gezien kan eisen dat het merklogo niet gebruikt mag worden door Dealeroccasionhuis. “Ik denk dat Mercedes wel een rechter kan vinden die haar in het gelijk stelt, maar er is nog steeds onduidelijkheid over de interpretatie van de Europese regels. Volgens Europese wetgeving is het gebruik niet toegestaan als de indruk gewekt wordt dat het bedrijf onderdeel is van het Mercedes-netwerk. Dat is hier niet het geval. In veel vergelijkbare rechtszaken is er door rechters in het voordeel beslist van de fabrikanten en importeurs, maar niet in alle gevallen."

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.