‘Occasionprijzen in 2009 10% lager’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Volgens ING stabiliseren de prijzen volgend jaar weer doordat de economie dan niet verder verslechtert en doordat vraag en aanbod daardoor weer beter op elkaar zullen aansluiten. “Downsizing is een structurele trend, die tijdelijk een mismatch creëert tussen aanbod en vraag en daardoor prijsdruk veroorzaakt”, aldus het brancheteam. “De structurele verschuiving van groot naar klein manifesteert zich in de loop der tijd ook in de handelsvoorraden, onder meer door het aanbod van ex-lease-auto’s; hier is immers eveneens sprake geweest van downsizing. De crisis als gevolg van de veranderende vraag is daarom eindig.”
Naast de discrepantie tussen vraag en aanbod, noemt ING ook de concurrentie met nieuwe auto’s als oorzaak van de problemen op de occasionmarkt; deze voldoen steeds beter aan de vraag van de consument naar kleiner en zuiniger auto’s en worden daarmee een aantrekkelijker alternatief voor ‘gebruikt.’ING gaat ook in op de onlangs door taxatiebureau X-Ray gemelde daling van de handelsprijzen (-19%). “De sterke daling van de handelswaarden, in vergelijking met de minder grote daling van de verkoopprijzen (-6%), wijst erop dat de occasiongroothandel zijn prijsniveau sneller aanpast aan de veranderende marktomstandigheden dan de retailer.”
ING concludeert dus dat retailers in deze tijd sneller moeten schakelen. Anders lopen voorraden en statijden te veel op. Het probleem dat hierdoor ontstaat, wordt vergroot doordat het financieren van die voorraad door de kredietcrisis juist lastiger wordt. ”Met een strak inkoopbeleid, korte statijden en actuele voorraadwaardering, is ook de huidige crisis op de tweedehandse automarkt voor autobedrijven te managen”, volgens ING.

‘Occasionprijzen in 2009 10% lager’ | Automotive Online

‘Occasionprijzen in 2009 10% lager’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Volgens ING stabiliseren de prijzen volgend jaar weer doordat de economie dan niet verder verslechtert en doordat vraag en aanbod daardoor weer beter op elkaar zullen aansluiten. “Downsizing is een structurele trend, die tijdelijk een mismatch creëert tussen aanbod en vraag en daardoor prijsdruk veroorzaakt”, aldus het brancheteam. “De structurele verschuiving van groot naar klein manifesteert zich in de loop der tijd ook in de handelsvoorraden, onder meer door het aanbod van ex-lease-auto’s; hier is immers eveneens sprake geweest van downsizing. De crisis als gevolg van de veranderende vraag is daarom eindig.”
Naast de discrepantie tussen vraag en aanbod, noemt ING ook de concurrentie met nieuwe auto’s als oorzaak van de problemen op de occasionmarkt; deze voldoen steeds beter aan de vraag van de consument naar kleiner en zuiniger auto’s en worden daarmee een aantrekkelijker alternatief voor ‘gebruikt.’ING gaat ook in op de onlangs door taxatiebureau X-Ray gemelde daling van de handelsprijzen (-19%). “De sterke daling van de handelswaarden, in vergelijking met de minder grote daling van de verkoopprijzen (-6%), wijst erop dat de occasiongroothandel zijn prijsniveau sneller aanpast aan de veranderende marktomstandigheden dan de retailer.”
ING concludeert dus dat retailers in deze tijd sneller moeten schakelen. Anders lopen voorraden en statijden te veel op. Het probleem dat hierdoor ontstaat, wordt vergroot doordat het financieren van die voorraad door de kredietcrisis juist lastiger wordt. ”Met een strak inkoopbeleid, korte statijden en actuele voorraadwaardering, is ook de huidige crisis op de tweedehandse automarkt voor autobedrijven te managen”, volgens ING.