VNA: restwaardeschade deels voor klant

Redactie Redactie
• Laatste update:

Bandbreedte
Volgens Hemerik is het restwaarderisico normaal gesproken voor de leasemaatschappijen, maar zijn "door onbehoorlijk overheidsbestuur de financiële verliezen de afgelopen tijd zo hoog opgelopen dat ze niet meer binnen de normale bedrijfseconomische bandbreedtes vallen." De branchevereniging doelt dan op maatregelen rond de bpm om- en afbouw, die op een te korte termijn werden aangekondigd om tijdig op te kunnen anticiperen. "De gevolgen hiervan zijn voor leasemaatschappijen zo groot en onverwacht dat wij vinden dat er sprake is van een overmachtsituatie", aldus Hemerik.

De VNA gaat de komende tijd onderzoek doen welk deel van de restwaardeschade precies is toe te rekenen aan het ad hoc overheidsbeleid. Vervolgens kijkt de vereniging in hoeverre dit deel van de schade kan worden afgewenteld op andere partijen. Hemerik: "Daarbij kijken we natuurlijk als eerste naar de overheid, maar het is niet ondenkbaar dat onze leden hun klanten zullen benaderen om te vertellen dat er sprake is van een uitzonderlijke situatie die buiten het normale risico van de leasemaatschappij valt."

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

VNA: restwaardeschade deels voor klant | Automotive Online

VNA: restwaardeschade deels voor klant

Redactie Redactie
• Laatste update:

Bandbreedte
Volgens Hemerik is het restwaarderisico normaal gesproken voor de leasemaatschappijen, maar zijn "door onbehoorlijk overheidsbestuur de financiële verliezen de afgelopen tijd zo hoog opgelopen dat ze niet meer binnen de normale bedrijfseconomische bandbreedtes vallen." De branchevereniging doelt dan op maatregelen rond de bpm om- en afbouw, die op een te korte termijn werden aangekondigd om tijdig op te kunnen anticiperen. "De gevolgen hiervan zijn voor leasemaatschappijen zo groot en onverwacht dat wij vinden dat er sprake is van een overmachtsituatie", aldus Hemerik.

De VNA gaat de komende tijd onderzoek doen welk deel van de restwaardeschade precies is toe te rekenen aan het ad hoc overheidsbeleid. Vervolgens kijkt de vereniging in hoeverre dit deel van de schade kan worden afgewenteld op andere partijen. Hemerik: "Daarbij kijken we natuurlijk als eerste naar de overheid, maar het is niet ondenkbaar dat onze leden hun klanten zullen benaderen om te vertellen dat er sprake is van een uitzonderlijke situatie die buiten het normale risico van de leasemaatschappij valt."

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.