Rechter stopt fijnstofheffing

Redactie Redactie
• Laatste update:

De fijnstoftaks komt erop neer dat een dieselauto met een deeltjesuitstoot van 0 mg/km een korting krijgt van € 900 op de verschuldigde bpm en dat voor elke mg/km meer de bpm met € 200 toeneemt. "Bij een uitstoot van 5 mg/km (de grenswaarde voor de fijnstofemissie van de toekomstige Euro-5 norm) wordt er dus € 100 meer geheven op de anders verschuldigde bpm, en bij een uitstoot van 25 mg/km (de huidige Euro-4 norm) maar liefst € 4.100", constateren Bovag en RAI.

Het Gerechtshof in Den Haag heeft RAI en BOVAG in het gelijk gesteld omdat door de heffing de import van dieselauto`s zonder roetfilters wordt belemmerd. Dit acht het hof in strijd met de afspraken die in EU-verband over de invoering van de roetfilters zijn gemaakt. Volgens die afspraken mogen dieselauto’s zonder roetfilter vooralsnog in alle lidstaten van de EU worden ingevoerd.

De hele uitspraak staat te lezen op rechtspraak.nl.

 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.