Miljoenennota: labeling verdwijnt

Redactie Redactie
• Laatste update:

RAI-Bovag is gematigd positief over de Miljoenennota. Ook worden zeer zuinige auto’s met een uitstoot van niet meer dan 110 gram/kilometer (benzine) of 95 gram/kilometer (diesel) met ingang van 2009 vrijgesteld van bpm. De budgettaire derving die daarmee gepaard gaat wordt opgevangen door de grens van de CO2-toeslag te verlagen en het tarief van de CO2-toeslag te verhogen van € 110 naar € 125. De grens van de CO2-toeslag wordt voor benzineauto`s verlaagd van 232 g/km naar 212 g/km en voor dieselauto`s van 192 g/km naar 176 g/km.
Vorig jaar werd RAI-Bovag overvallen door de belastingmaatregelen, dit jaar was het grootste gedeelte al bekend door de meibrieven. Al eerder uitte RAI Vereniging haar twijfels over de ombouw naar een co2-grondslag. “Wij denken dat het milieu-effect nihil is, terwijl de administratieve lasten toenemen en er vervelende restwaarde-effecten optreden”, zegt Harald Bresser, woordvoerder van RAI Vereniging. Volgens Bovag-RAI is het positief dat het relatieve milieulabelsysteem en de stimulering van bepaalde aandrijftechnologieën (zoals hybridemotoren) waarschijnlijk in 2010 gaan verdwijnen. Er wordt dan alleen nog naar de uitstoot gekeken.
Ook het vastleggen van de bpm-afbouw voor de komende 5 jaar is volgens Bresser positief. Toch laat de overheid weer kansen liggen, stelt Bresser. “Wij pleiten al lange tijd voor een sloopregeling. Door deze regeling kan er een grote milieuwinst geboekt worden. Helaas komt de sloopregeling nergens terug in de plannen." Onzekerheid is er volgens Bovag-RAI over de bpm-afbouw na 2013, "terwijl die toch in beton gegoten was volgens verkeersminister Eurlings", aldus Bresser.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.