Frankrijk en Duitsland akkoord over CO2-norm

Redactie Redactie
• Laatste update:

Vooraf bestond de vrees dat Frankrijk op een lagere maximale uitstoot zou aansturen, en dat zou voor Duitsland ongunstig zijn: in dit land worden gemiddeld grotere en onzuinigere auto`s gemaakt.

Beide landen vinden wel dat het boetebeleid soepeler moet, om een miljardenstrop voor de fabrikanten te voorkomen. In het huidige voorstel van de EU wordt gesproken over een stapsgewijze invoering van de boetes, van 20 euro per gram overschrijding in 2012 tot 95 euro in 2015. Het precieze voorstel van Frankrijk en Duitsland is niet bekend.

Ook willen Merkel en Sarkozy de normering voor 2020 versoepelen naar gemiddeld 95 tot 110 g/km. De EU-milieuministers willen een norm van maximaal 95 g/km. De Nederlandse milieuminister Cramer zette zich eerder in voor 80 g/km.

In het voorstel van de Europese Commissie geldt voor autofabrikanten een norm van 130 gram/km gemiddeld, maar moet het totale gemiddelde naar 120 g/km. Het verschil van 10 gram moet worden goedgemaakt met behulp van zuinig rijden, bandengebruik (juiste spanning, rolweerstand etc.) en alternatieve brandstoffen.

Frankrijk en Duitsland akkoord over CO2-norm | Automotive Online

Frankrijk en Duitsland akkoord over CO2-norm

Redactie Redactie
• Laatste update:

Vooraf bestond de vrees dat Frankrijk op een lagere maximale uitstoot zou aansturen, en dat zou voor Duitsland ongunstig zijn: in dit land worden gemiddeld grotere en onzuinigere auto`s gemaakt.

Beide landen vinden wel dat het boetebeleid soepeler moet, om een miljardenstrop voor de fabrikanten te voorkomen. In het huidige voorstel van de EU wordt gesproken over een stapsgewijze invoering van de boetes, van 20 euro per gram overschrijding in 2012 tot 95 euro in 2015. Het precieze voorstel van Frankrijk en Duitsland is niet bekend.

Ook willen Merkel en Sarkozy de normering voor 2020 versoepelen naar gemiddeld 95 tot 110 g/km. De EU-milieuministers willen een norm van maximaal 95 g/km. De Nederlandse milieuminister Cramer zette zich eerder in voor 80 g/km.

In het voorstel van de Europese Commissie geldt voor autofabrikanten een norm van 130 gram/km gemiddeld, maar moet het totale gemiddelde naar 120 g/km. Het verschil van 10 gram moet worden goedgemaakt met behulp van zuinig rijden, bandengebruik (juiste spanning, rolweerstand etc.) en alternatieve brandstoffen.