Subsidie voor privé-auto ambtenaren

Redactie Redactie
• Laatste update:

Tijdens het congres van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) in ‘s Hertogenbosch introduceerden de partijen ‘Groen Rijden’ voor overheidsinstanties. Dit houdt in dat ambtenaren hun oude privé-auto met subsidie kunnen inruilen voor een nieuw, groener exemplaar. Volgens Eric Panhuijzen, directeur van Groenrijden werkt het simpel: “De ambtenaar ruilt zijn oude auto in waar hij wil voor een nieuwe auto met A, B, of C-label. Als de inruiler een eindeleven-auto is, krijgt hij een certificaat van vernietiging mee en kan er bij de gemeente een slooppremie worden aangevraagd.
Jongere auto’s krijgen een keuring, afstelling en aanpassing van de motor, zodat deze voor de volgende eigenaar minder vervuilend wordt. Het eventuele verschil tussen het inruilbedrag en de werkelijke handelswaarde bij inruil moet met een gemeentelijke subsidie worden overbrugd. Het financiële, administratieve en operationele beheer van de nieuwe auto wordt via een privé-lease constructie ondergebracht bij Multilease. “Wij regelen onderhoud, reparaties en verzekering, net als bij een normaal leasecontract”, zegt directeur Martin den Heijer. “Maar omdat het om een privé-auto gaat is er geen sprake van fiscale bijtelling.” De betaling van de maandelijkse lasten verloopt via inhouding op het salaris. Volgens Den Heijer zullen de autokosten uiteindelijke lager zijn dan bij een normale privé-aanschaf, omdat met verschillende aanbieders zoals importeurs en verzekeraars speciale groene kortingafspraken zijn gemaakt.

Subsidie voor privé-auto ambtenaren | Automotive Online

Subsidie voor privé-auto ambtenaren

Redactie Redactie
• Laatste update:

Tijdens het congres van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) in ‘s Hertogenbosch introduceerden de partijen ‘Groen Rijden’ voor overheidsinstanties. Dit houdt in dat ambtenaren hun oude privé-auto met subsidie kunnen inruilen voor een nieuw, groener exemplaar. Volgens Eric Panhuijzen, directeur van Groenrijden werkt het simpel: “De ambtenaar ruilt zijn oude auto in waar hij wil voor een nieuwe auto met A, B, of C-label. Als de inruiler een eindeleven-auto is, krijgt hij een certificaat van vernietiging mee en kan er bij de gemeente een slooppremie worden aangevraagd.
Jongere auto’s krijgen een keuring, afstelling en aanpassing van de motor, zodat deze voor de volgende eigenaar minder vervuilend wordt. Het eventuele verschil tussen het inruilbedrag en de werkelijke handelswaarde bij inruil moet met een gemeentelijke subsidie worden overbrugd. Het financiële, administratieve en operationele beheer van de nieuwe auto wordt via een privé-lease constructie ondergebracht bij Multilease. “Wij regelen onderhoud, reparaties en verzekering, net als bij een normaal leasecontract”, zegt directeur Martin den Heijer. “Maar omdat het om een privé-auto gaat is er geen sprake van fiscale bijtelling.” De betaling van de maandelijkse lasten verloopt via inhouding op het salaris. Volgens Den Heijer zullen de autokosten uiteindelijke lager zijn dan bij een normale privé-aanschaf, omdat met verschillende aanbieders zoals importeurs en verzekeraars speciale groene kortingafspraken zijn gemaakt.